I årene 2022-2024 inngikk Statens vegvesen 34 større utbyggingskontrakter der det var prekvalifisering og forhandlinger. I det aktuelle tidsrommet, opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et skriftlig svar til Stortinget at Statens vegvesen har funnet tre konkurranser der man har valgt å gå videre med færre tilbydere enn det maksimumsantallet det var åpnet for. Bane NOR har ikke slik statistikk, men bransjen finner det mindre interessant å delta i konkurranser med for mange tilbydere.
Det var stortingsrepresentant Roy Steffensen som sto bak det skriftlige spørsmålet som samferdselsministeren svarte på. Han ville ha en oversikt over de prosjektene der statlige etater de siste årene har ekskludert prekvalifiserte selskap fra å delta, selv når makstallet ikke er nådd?
Statens vegvesen
Samferdselsministeren opplyste at Statens vegvesens inviterer minst tre kvalifiserte tilbydere til å delta i hver konkurranse. Normalt settes det et «deltakerspenn» mellom tre og fem. En øvre grense på fem bidrar til å sikre mer effektiv ressursbruk for alle parter.
– Statens vegvesen fører i utgangspunktet ikke statistikk for konkurranser der det er leverandører som kvalifiseres til å gi tilbud, men som ikke velges ut til videre forhandlinger. Det har derfor blitt undersøkt manuelt for konkurranser der kontrakt er inngått i 2022, 2023 eller 2024. Dette medfører at det kan være konkurranser som ikke er fanget opp, fremholdt Nygård.
I det aktuelle tidsrommet, opplyste statsråden, har Statens vegvesen funnet tre konkurranser der man har valgt å gå videre med færre tilbydere enn det maksimumsantallet det var åpnet for. Antallet tilbydere som ble invitert til å delta i videre forhandlinger lå innenfor leverandørspennet på 3-5. I samme periode inngikk Statens vegvesen 34 større utbyggingskontrakter der det var prekvalifisering og forhandlinger.
Bane NOR
Når det gjelder Bane NOR, har de ikke lett tilgjengelig statistikk på hvor mange kvalifiserte tilbydere som ikke inviteres til å inngi tilbud. Men samferdselsministeren kunne opplyse at Bane NORs praksis på området er i pakt med et råd i en veiledning DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). Der heter det at der det kommer tilbud fra mange leverandører og/eller er arbeidskrevende både å skrive tilbudet og evaluere det, kan man vurdere å begrense konkurransen. Dette vil lette arbeidsbyrden, men også gjøre det mer interessant for leverandørene å delta i konkurransen dersom de vet de er en av et mindre antall tilbudsgivere.
– Tilbakemeldinger Bane NOR får fra bransjen samsvarer med dette rådet. Det er mindre interessant å delta i konkurranser med for mange tilbydere, spesielt på kontrakter hvor det er ressurskrevende å utarbeide tilbud, konstaterer samferdselsminister Nygård.
Bli den første til å kommentere på "Bygg og anlegg: Mindre interessant å delta i konkurranser med for mange tilbydere"