En barriere i veien for økt bruk av offentlig-privat samarbeid – to grep anbefales

Anbud365: En barriere i veien for økt bruk av offentlig-privat samarbeid – to grep anbefalesSom en del av om offentlig-privat samarbeid egner seg, bør det inngå en innledende dialog med aktører i markedet, heter det i en uttalelse fra Forum for Offentligt-Privat Samarbejde (FOPS) i Danmark. Regionsdirektør Pernille Blach Hansen er formann for det regjeringsoppnevnte forumet (foto: NIRAS).

Skriv ut artikkelen

To grep må tas for å rydde av veien en uklarhet – eller barriere – som står i veien for økt bruk av offentlig-privat samarbeid i danske bygge- og anleggsprosjekter, mener Forum for Offentligt-Privat Samarbejd (FOPS).Regjeringen i Danmark bes om å sette i gang tiltak som støtter opp om at offentlige prosjekter gjennomføres som OPS, når valget er tatt etter en helhetlig vurdering er den mest hensiktsmessige prosjektformen.

Det regjeringsoppnevnte Forum for Offentligt-Privat Samarbejd (FOPS) i Danmark har funnet at det oppleves som uklart på hvilket stadium i beslutningsprosessen offentlige myndigheter har tilstrekkelig begrunnet og dokumentert sitt valg av samarbeidsformen offentlig-privat partnerskap (OPS).

To initiativ

Det er to initiativ som FOPS tar til orde for: Klargjøring av krav som må vurderes for å finne ut når OPS er egnet, og i tillegg bedre veiledning i beslutningsprosesser

FOPS anbefaler at kravene til å dokumentere samlede økonomiske gevinster ved overføring til et OPS-prosjekt, gjøres enklere og mer oversiktlig. Argumentet for å velge den ene prosjektformen fremfor den andre må skyldes forskjellen i pris i stedet for selve prisen. Den avgjørende i egnethetsvurderingen er derfor at det tas stilling til elementene innenfor bygg eller byggeprosjekter, som i praksis skiller OPS fra andre samarbeidsformer, heter det.

Elementer i vurderingen

Følgende elementer bør inkluderes i en vurdering om en eller annen prosjektform er den riktige, mener FOPS:

  • Forskjell i finansieringskostnader
    Den offentlige utbyggers lånekostnader vs. Avkastningskrav hos evt OPS-partner.
  • Estimert risikotillegg for byggefase
    Angivelse av prisen den offentlige utbygger vil betale for å frafalle risikoer, herunder kostnader ved forsinkelser i byggefasen.
  • Estimert risikopremie for driftsfasen
    Angivelse av prisen offentlig utbygger skal betale for å frafalle risiko i driftsperioden.
  • Fastsettelse av kostnadene ved å forplikte seg til en kontrakt
    Angivelse av hvilken kostnad den offentlige utbygger ser ved å binde seg til masten og ikke kunne omprioritere bruk av bygninger eller andre ressurser i løpet av kontraktens levetid.
  • Optimaliseringsgevinster
    Angivelse av effektivitetsgevinster som for eksempel kan oppstå dersom en OPS-partner har spesialkompetanse på det relevant område.

Bedre veiledning

Når det gjelder bedre veiledning, mener FOPS at det må vurderes forbedringer knyttet til beslutningsprosessen når større offentlig bygg- eller anleggsprosjekter igangsettes. Formålet er å gjøre det tydeligere for oppdragsgivere når i beslutningsprosessen det er relevant å vurdere OPS som en samarbeidsform.

Bli den første til å kommentere på "En barriere i veien for økt bruk av offentlig-privat samarbeid – to grep anbefales"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.