Blant 93 klimaråd fra erfarne veibyggere i Statens vegvesen hører en lang rekke tiltak knyttet til offentlige anskaffelser, ifølge en rapport fra en workshop. La entreprenøren beskrive hvorfor de er best på klima, er ett av anskaffelses-innspillene, stille krav i alle konkurransegrunnlag, kvalifikasjons- og tildelingskriterier et annet. Å skape incitamenter til gode klima-løsninger i anskaffelsene fins også blant innspillene fra de erfarne veibyggerne.
Klimagassutslippene fra vegbygging er høye og det bygges mer vei enn noen gang. Samtidig er klimaendringene en overhengende trussel. Norge har påtatt seg betydelige forpliktelser i kutt av klimagassutslipp mot 2030 – og veisektoren ønsker å bidra. Av den grunn kalte Prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region øst inn alle som vet hvordan veier bygges, til en felles dugnad for å finne de beste klimakuttene ved bygging av ny veg. Tanken var å få til en bred og åpen idemyldring med en etterfølgende evaluering av foreslåtte tiltak.
Formålet med dagen var at de skulle sitte igjen med økt kunnskap om hvordan hvert enkelt veiprosjekt kan bidra til å redusere klimagassutslipp fra vegbygging. I «Rapport klimaworkshop – Klimatiltak ved bygging av ny veg» er det samlet noen høydepunkter fra innleggene og oppsummering fra gruppearbeidene. I etterkant av workshopen ble en uavhengig rådgivende konsulent invitert inn til å vurdere de tiltakene som kom ut av gruppearbeidene, der de mest lovende tiltakene ble prioritert.
Liste over tiltak
I en liste i rapporten presenteres stikkordsmessig hva det enkelte fag kan bidra med for å redusere klimagassutslipp i et veiprosjekt. Flere av faggruppene trekker frem tiltak i forbindelse med anskaffelser.
Byggeleder-gruppen nevner krav i alle konkurransegrunnlag, kvalifikasjons- og tildelingskriterier. Godt beregningsverktøy er nødvendig, likeledes å sikre etterrettelighet. Materialkrav i anskaffelser er et tiltak, og det kan også være krav om opprinnelsessted – «kortreist» transport blir nevnt.
Utenlandske entreprenører
Også gruppen med planleggings- og kontraktrådgivere har med poenger knyttet til anskaffelser. En utfordring er de utenlandske entreprenørene. Det er problemer med å forklare dem kravene. Klimakrav som kan stilles uten å angi mengder, og de anbefaler at man bør la entreprenøren beskrive hvorfor de er best på klima. Skape incitamenter til gode klima-løsninger i anskaffelsene er ett av tiltakene som ble trukket frem i den gruppen, og: Det offentlige må være villig til å betale for å gi entreprenøren mulighet til å investere. Mange tiltak har i dag en høyere pris, slår planleggings- og kontraktrådgiver-gruppen fast.
Sette søkelys på tildelingskriterier i kontrakt, er et innspill som er kommet fra gruppen med kontrollingeniører.
Bli den første til å kommentere på "En rekke anskaffelsesgrep blant 93 klimaråd fra erfarne veibyggere"