Regjeringen har en uttalt målsetning om å bidra til de nasjonale målsetningene for klima og miljø – også ved anskaffelse av standardiserte fartøy. Men: Sjøforsvaret kan og vil ikke bytte ut våpen eller sensorer, som det er behov for i en krig med bærekraftig drivstoff, dersom dette materialiserer seg som en konflikt i prosjektet. Dette slo forsvarsminister Tore O. Sandvik fast i et skriftlig svar til Stortinget.
I Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036 (LTP) står det at det skal bygges 10 større havgående og 18 mindre kystnære standardiserte fartøy, og at disse skal bygges med sivile standarder som utvikles i samarbeid med norsk industri.
Målsetting og ambisjoner
Det kunne forsvarsministeren bekrefte. Regjeringen har her en uttalt målsetning om å bidra til de nasjonale målsetningene for klima og miljø. – Vi vil tilstrebe bruk av alternativer til fossilt drivstoff (diesel) der det er mulig, og forenlig med Forsvarets bruk. Utover bruk av alternativt drivstoff vil også andre måter å bidra til målsetningene for klima og miljø vurderes gjennom bl.a. design og bærekraftige løsninger i prosjektet.
I en tidlig fase ennå
Prosjekt standardiserte fartøy er i en tidlig fase, og den kommende forprosjektfasen med design og planlegging vil materialisere konkrete løsninger. Dette gjelder både fartøysdesign, løsninger, produktvalg og hvordan prosjektet skal gjennomføres. – Gjennom dette arbeidet vil en naturlig konsekvens være å vurdere om det skal investeres i infrastruktur til drivstoff, mente statsråden i sitt svar, og:
– Sjøforsvarets fartøy har imidlertid ikke en fast driftsprofil eller oppdrag, og Forsvaret har store krav til utholdenhet og redundans. Alternativer til diesel er per nå svært plasskrevende. Sjøforsvaret kan og vil ikke bytte ut våpen eller sensorer, som det er behov for i en krig med bærekraftig drivstoff, dersom dette materialiserer seg som en konflikt i prosjektet. Disse faktorene er en del av utfordringen i forbindelse med en overgang til et mer miljøvennlig drivstoff, og hvorvidt en overgang kan gjøres ved innføringen av fartøyene eller senere i levetiden, er et av forholdene som må vurderes videre.
Bli den første til å kommentere på "Fartøykjøp: Krigshensyn trumfer bærekraft-hensyn"