I 2023 var 77% av energibruken på Oslo kommunes bygge- og anleggsplasser utslippsfri, og 98% var fossilfri. Da er tiden inne til å løfte kravene enda et hakk, fremgår det av en sak til byrådet i Oslo denne uken. Blant foreslåtte tiltak er: Instruks for virksomhetens bruk av kravene for sikre en effektiv og enhetlig bruk av krav og føringer, å innføre et kontraktskrav om at alt arbeid på bygge- og anleggsplassen skal være utslippsfritt, krav til minimum biogass i massetransport, og premiere utslippsfri transport. Dessuten foreslås egne kontraktskrav for øvrig transport.
Oslo kommune har som mål å kutte 95% av klimagassutslippene, og anskaffelser er et viktig strategisk virkemiddel for å nå dette målet. En betydelig andel av klimagassutslippene i Oslo skyldes aktivitet på bygge- og anleggsplasser. Kommunen er en stor byggherre, og ved å stille krav til egne anskaffelser kan kommunen oppnå store utslippsreduksjoner, heter det i byråds-saken.
Revidere kravene
Kommunen har som mål at alle bygge- og anleggsplasser skal være utslippsfrie innen 2025. I 2018 fantes det ikke utslippsfrie bygge- og anleggsplasser, mens i 2023 var 77% av energibruken på kommunens bygge- og anleggsplasser utslippsfri, og 98% var fossilfri.
I byrådssaken slås det fast at det nå er behov for å revidere kravene i takt med markedssituasjonen i dag og i årene fremover for å sikre økte klima- og miljøeffekter til lavest mulig kostnader. I forslaget inngår en instruks for virksomhetens bruk av kravene for å sikre en effektiv og enhetlig bruk av krav og føringer. Dette gir også mulighet til å gi unntak fra kravene der markedssituasjonen tilsier det, heter det. Dermed får kommunen treffsikre klima- og miljøkrav som gir mest mulig klima- og miljøeffekt, uten at kravene stilles der det vil være unødvendig fordyrende.
Et annet forslag i samme sak er å gå fra minimum fossilfrie til minimum utslippsfrie bygge- og anleggsplasser ved å innføre et kontraktskrav om at alt arbeid på bygge- og anleggsplassen skal være utslippsfritt. Forslaget retter seg ikke til maskinen, men til arbeidet den utfører på bygge- og anleggsplassen. Kravet blir obligatorisk for alle bygge- og anleggsplasser og beløpsgrensen for når krav skal tas inn i anskaffelser settes til NOK 100 000.
Maskiner og kjøretøy
I dagens standardkrav er det et kontraktskrav om at alle anleggsmaskiner og kjøretøy skal være fossilfrie. I tillegg gir kommunen poeng gjennom tildelingskriteriet «Miljø» for antall og andel utslippsfrie maskiner som brukes i anskaffelsen. I standardkravene slås det videre fast at alle maskiner og alt utstyr som brukes på byggeplassen skal være utslippsfritt fra 1.1.2025.
Det foreslås også å stille krav til minimum biogass i massetransport, men å premiere utslippsfri transport. Dessuten foreslås egne kontraktskrav for øvrig transport. Kravet her er utslippsfrie eller biogassbaserte kjøretøy for kjøretøy under 3,5 tonn og minimum fossilfrie kjøretøy til kjøretøy over 3,5 tonn. Det vil likeledes være obligatorisk å premiere utslippsfrie teknologier for massetransport. Imidlertid kan kommunens virksomheter selv velge mellom å benytte tildelingskriterier i konkurransen eller bruke bonus i kontraktsfasen. Ved å bruke tildelingskriterier, konkurrerer leverandørene på andelen utslippsfri massetransport i konkurransen. Bonus er ment som en forutberegnelig belønning for andelen utslippsfri massetransport som får uttelling i kontraktsperioden.
Hvordan krav og kriterier skal utformes vil variere i den enkelte anskaffelse. Det vil bli utarbeidet veiledning, som skal legges til grunn av virksomhetene så langt det passer.
Neppe økt tidsbruk
Flere anskaffelser vil kunne bli omfattet av kravene ved at beløpsgrensen senkes, fremgår det av byrådssaken. Imidlertid er det lite trolig at en endret beløpsgrense vil medføre økt tidsbruk for virksomhetene. Av 334 bygge- og anleggsanskaffelser lyst ut av Oslo kommune på Doffin mellom 2020 og 2023, var det nemlig bare én anskaffelse til en verdi under NOK 500 000.
Bli den første til å kommentere på "Foreslår at Oslo skjerper klima- og miljøkrav til byggeplass enda noen hakk"