Det er offentlige oppdragsgivere som ikke prioriterer å følge opp de krav de selv stiller ved kontroll, tilsyn eller stikkprøver i gjennomføringsfasen. De har større ambisjoner når det gjelder det å sette krav, enn å gjennomføre kontroller og tilsyn, for slik å påse at kravene følges i kontraktsperioden. Det kan i verste fall undergrave seriøsitetsarbeidet i anleggsbransjen, skriver Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) til regjeringen.
Regjeringen har satt i gang et arbeid med å utarbeide forslag til nasjonale seriøsitetskrav – en Norgesmodell. Offentlige oppdrag – kommunale, fylkeskommunale og statlige – utgjør en stor del av omsetningen til medlemmene Maskinentreprenørenes Forbund, som representerer om lag 2 300 foretak, hvorav ca. 2 100 opererer i anleggsbransjen.
MEF anbefaler at Norgesmodellen bør omfatte en forholdsvis kortfattet liste med viktige enkeltkrav, i stedet for en lang kravliste som oppdragsgiverne vanskelig kan følge opp. Bakgrunnen er at forbundet ikke er fornøyd med hvordan dagens krav følges opp:
– Dessverre opplever vi tidvis at oppdragsgiversiden har større ambisjoner når det gjelder det å sette krav, enn å gjennomføre kontroller og tilsyn, for slik å påse at kravene følges i kontraktsperioden. Dette kan i verste fall undergrave seriøsitetsarbeidet i anleggsbransjen.
Blir ikke prioritet
Stadig flere oppdragsgivere i anleggsbransjen er bevisste på å stille seriøsitetskrav av ulik type i sine prosjekter, mener MEF, men:
– Vi får imidlertid tilbakemeldinger om at oppdragsgiverne ikke prioriterer å følge opp de krav de selv stiller ved kontroll, tilsyn eller stikkprøver i gjennomføringsfasen. All erfaring tilsier at systematisk kontroll har en preventiv effekt og bidrar til at bransjen anstrenger seg ytterligere for å følge krav.
Forbundet har inntrykk av at statlige oppdragsgivere i større grad har etablerte rutiner på dette området enn kommunale. Dette kan trolig tilskrives personell og økonomiske ressursbegrensninger. I tillegg later det til å være en betydelig grad av usikkerhet knyttet til hvilke sanksjoner som kan iverksettes dersom brudd avdekkes. Uavhengig av årsak, fraværet av tilsyn og kontroll svekker utvilsomt seriøsitetsarbeidet i anleggsbransjen, påpeker Maskinentreprenørnes Forbund, som tar til orde for å vurdere innføring av et rapporteringskrav overfor offentlige oppdragsgivere:
Innføring av rapporteringskrav
– Eksempelvis kan oppdragsgivere pålegges å utarbeide en årlig handlingsplan for hvordan de planlegger å utføre kontroller og hvilke områder de skal fokusere på. Oppdragsgiver kan også pålegges å utarbeide en årsrapport for tilsynsvirksomheten målt opp mot handlingsplanen og beskrivelse av hvilke funn en har gjort. En slik årsrapport vil utgjøre et godt erfaringsmateriale for hele næringen, som vil synliggjøre hvor en bør sette inn de ulike tiltakene for å bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet.
MEF flere ganger tidligere har tatt til orde for hyppigere tilsyn i sine bransjer fra Arbeidstilsynet, NAV, Skatteetaten, Politi og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). – Bakgrunnen for at vi har reagert er blant annet tilbakemeldinger fra entreprenører som har tilbrakt flere tiår i bransjen uten tilsyn fra myndighetene. Det er svært viktig at statlige etater har ressurser som muliggjør en kraftfull innsats for å redusere arbeidslivskriminaliteten, slår MEF fast.
Bli den første til å kommentere på "Frykter mangel på kontraktsoppfølging kan undergrave kampen mot useriøse"