Offentlige innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse leverandører, slår Regjeringen fast i en nylig lansert handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Å få opplysninger om leverandørene er derfor viktig. Regjeringen peker også på godkjenningsordninger for virksomheter i renhold og bilpleie – og senere for bemanningsbransjen kommer. Økt kjennskapen til disse ordningene skal gjøre det enklere for innkjøpere å føre kontroll med sine leverandører. Og Regjeringen minner om den kommende Norgesmodellen, som i første omgang skal gjelde for bygg/anlegg og renhold.
Regjeringen la nylig frem en «Handlingsplan mot sosial dumping og Arbeidslivskriminalitet». Her tillegges det offentlige et særlig ansvar for å sikre seriøsitet og anstendige lønns- og arbeidsforhold. Det er rollen som stat, fylkeskommuner og kommuner har som stor innkjøper, som kvalifiserer til dette ansvaret. Mobilisering av innkjøpermakten er et sentralt virkemiddel for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. – Forbrukere, private virksomheter og, melder Regjeringen i sin handlingsplan.
Mange kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter stiller seriøsitetskrav i sine kontrakter. Regjeringen vil følge opp dette gjennom Norgesmodellen og etablere nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser. Norgesmodellen vil ta i bruk et bredt spekter av virkemidler, som regelverksendringer, økt veiledning og utvikling av digitale hjelpemidler, heter det. Modellen skal utvikles gradvis, og vil i første omgang omfatte bransjene bygg/anlegg og renhold.
Enkelttiltak
Noen enkelttiltak har også spesiell interesse for det offentlige innkjøps-Norge:
- Innkjøpere og forbrukere skal få bedre tilgang til informasjon som gjør det mulig å velge bort useriøse og kriminelle aktører. Av den grunn kan det bli aktuelt å publisere stansingsvedtak. Arbeidstilsynet skal gjennomføre et pilotprosjekt hvor de skal publisere stansingsvedtak for transportvirksomheter. På bakgrunn av erfaringene med dette vil Arbeidstilsynet vurdere å publisere også andre stansingsvedtak.
- Sikre tilstrekkelig informasjon om etablerte godkjenningsordninger og innføre ny godkjenningsordning for bemanningsforetak. Det er nylig innført godkjenningsordning for virksomheter som tilbyr bilpleie, dekklagring og dekkskift. I tillegg er det en godkjenningsordning for renholdsvirksomheter. Formålet er blant annet å gjøre forbrukere og andre innkjøpere i stand til å velge seriøse leverandører.
- Skatteetaten har inngått en rekke samarbeidsavtaler med offentlige oppdragsgivere og private entreprenører. Disse skal videreutvikles. Formålet er å legge til rette for korrekt innrapportering og sette aktørene i stand til å forhindre arbeidslivskriminalitet på sine kontrakter. En evaluering gjennomført i 2021 av Oslo Economics viser at disse samarbeidsavtalene bidrar til avvisning/utestenging av useriøse aktører fra oppdrag.
Bli den første til å kommentere på "Innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse"