Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn er i mål med ny teknologi som gjør det mulig å halvere klimagassutslipp og redusere kostnader ved stabilisering av kvikkleiregrunn. I «kvikkleire-landet» Norge har de offentlige byggherre-gigantene Statens vegvesen, Statsbygg og Bane NOR en felles utfordring: Kvikkleire i grunnen krever mye grunnstabilisering og det er både dyrt og lite klimavennlig. KlimaGrunn kan være løsningen de har lett etter.
I Innovasjonspartnerskapet KlimaGrunn har oppdragsgiverne vært Statens vegvesen, Statsbygg og Bane NOR. Leverandørene som vant konkurransen om å inngå i innovasjonspartnerskapet med de tre og som har utviklet teknologien, har bestått av Multiconsult, Cautus Geo, Heidelberg Materials (tidligere Norcem) og Argeo. Multiconsult har ledet prosjektet fra leverandørsiden. Leverandørutviklingsprogrammet har gitt god hjelp underveis.
Initiativet til KlimaGrunn kom fra veiprosjektet E18 Vestkorridoren (ny vei mellom Oslo og Asker) hvor det skal bygges vei på kvikkleiregrunn – et krevende prosjekt dersom man skal innfri kravet om reduserte klimagassutslipp. Statens vegvesen anslår at 20 til 40% av klimagassutslippet fra veianlegg med grunnforsterkning, stammer nettopp fra grunnforsterkningen.
Startet i 2020
De var i 2020 at de tre byggherrene gjennomførte en konkurranse om å inngå innovasjonspartnerskap for å utvikle nye og innovative løsninger for dokumentasjon av styrke, deformasjonsegenskaper og homogenitet ved grunnforsterkning av kvikkleire med kalksementpeler. Våren 2021 utviklet KlimaGrunn nytt laboratorieutstyr og-prosedyre for bindemiddelstabilisering av leirer/silt.
Bygg- og anleggsbransjen er kjent for å være «klimaverstinger», utslipp av CO2 fra grunnforsterkning har tradisjonelt sett vært en av de største kildene til utslipp. For å kunne nå målet om 55% reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 må bransjen dra i samme retning – og KlimaGrunn har konsentrert seg om å få ned utslippene fra grunnsforsterkning.
Løsningen kan tas i bruk
Nå er det mulig å ta løsningen i bruk – enten ved å kjøpe tjenester fra konsortiet eller utvikle egne tjenester basert på kunnskapen og metoden som er utviklet. KlimaGrunn kan også leveres som en underliggende tjeneste i f.eks. en totalentreprise fra entreprenør som tilbyr anleggsarbeider.
Selv om KlimaGrunn har kommet i mål med teknologien er ikke jobben ferdig, det er nå teknologien må gjøres kjent for hele bransjen slik at den kan tas i bruk. Oppdragsgiverne i KlimaGrunn skal jobbe med å formidle teknologien i deres egne virksomheter og kartlegge aktuelle prosjekter hvor teknologien kan tas i bruk. Statens vegvesen vil vurdere å revidere håndbøker og stille nye krav i kommende kontrakter.
Veien videre
Det er fremdeles rom for foredling av både metodikken, utstyret som benyttes og prosessen. Slik er det med helt nye produkter og tjenester. Og det er rom for å diskutere ulike forretningsmodeller for implementering av tjenesten i arbeidsprosessen for grunnforsterkning i områder med kvikkleire. På et seminar 5. juni inviteres byggherrer, entreprenører og rådgivere til å diskutere veien videre.
Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap gav løsning som kan kutte utslipp med 50%"