Kommunale innkjøpskrav og krisetid skaper problemer for leverandører

Skriv ut artikkelen

– Vi mener at det er viktig med et regelverk som reduserer risikoen for sosial dumping, men regelverket slik det er i dag har noen svakheter. Dette har kommet særlig til syne nå som deler av landet har blitt satt på vent som følge av korona, sier Kari Øgle Kjensberg, adm.dir. i Comfort-Kjeden. Hun bekrefter overfor VVSForum at noen av Comfort-kjedens medlemmer opplever utfordringer knyttet til de ulike innkjøpsmodellene. For noen betyr det at de avstår fra å delta i anbudskonkurranser med slike modeller.

Comfort Gran VVS i Revetal etterlyser f.eks. en oppmykning i kravene i Skien- og telemarksmodellen for at anleggsbransjen skal overleve, ifølge VVSForum.

De siste årene har flere norske kommuner tatt i bruk modeller som strammer inn på kravene for innkjøp av kommunale tjenester. Målet er å hindre sosial dumping i bygg- og anleggsbransjen. Telemarksmodellen, Skienmodellen og Oslomodellen er de innkjøpsmodellene som til nå har strengest krav, heter det i artikkelen. Det byr på utfordringer for noen av aktørene i bygg- og anleggsbransjen, og det er spesielt kravene til innleid arbeidskraft og antall ledd underleverandører som byr på problemer.

Møtt utfordringer

– Under byggingen av Bamble ungdomsskole møtte vi på utfordringer da vi skulle søke om å hente inn ekstern arbeidskraft fra Adecco. Kommunen avslo søknaden, med den begrunnelse at våre kapasitetsutfordringer ikke var gode nok og at vi burde tatt høyde for dette før vi gikk inn i prosjektet. Til tross for at vi begrunnet hvorfor vi trengte de ekstra hendene, fikk vi ikke lov til å leie inn flere folk, forteller Henriette Sørebø i bedriften til VVSForum.

Ifølge Telemarks- og Skienmodellen er det bare lov til å ta inn én underleverandør. Dersom man vil ha flere underleverandører må man gjennom en tidkrevende og omfattende søknadsprosess.

Ikke tilgang på nok folk

– Stengte skoler og karanteneplikt har gjort det utfordrende for oss å bemanne prosjektene. Vi har rett og slett ikke hatt tilgang på nok folk. Kommunen godkjente til slutt søknaden, men den eneste årsaken til det var at de så at vi ikke kom til å rekke prosjektet sin tidsfrist, forklarer Sørebø. Hun forteller at innkjøpsmodellene gir inntrykk av at tilbydere kan søke om ekstra arbeidskraft, så lenge de bruker seriøse firmaer og begrunner behovet.

– I store prosjekter trenger vi ofte flere folk, og da er vi helt avhengige av å hente kapasitet eksternt. Vi kan ikke alltid forutse når prosjektene kommer i gang og reguleringsplaner medfører endringer i prosjekter. Det vil alltid være behov for innleid arbeidskraft, fremholder hun overfor VVS Forum.

Blir ikke med i konkurransene

Resultatet av en for streng tolkning av innkjøpsmodellene er at noen tilbydere vil unngå å gi tilbud i prosjekter som følger Telemarks- og Skienmodellen. Blant dem er Comfort Gran VVS som ikke lenger deltar i tilbud som har krav om Telemarksmodellen.

– Vi er generelt positive til innkjøpsmodellene, men vi mener at kommunene bør åpne mer opp for muligheten til å bruke innleid arbeidskraft, så lenge underleverandørene tilfredsstiller alle krav om lønn, skatt og boforhold for sine ansatte, sier Henriette Sørebø.

Bli den første til å kommentere på "Kommunale innkjøpskrav og krisetid skaper problemer for leverandører"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.