Konkurransepreget dialog aktuelt for gigantprosjektet Ferjefri E39

Anbud365; Konkurransepreget dialog aktuelt for gigantprosjektet Ferjefri E39– Forskning viser at konkurransepreget dialog i anskaffelsesprosesser kan bidra til bedre kvalitet og lavere pris på lengre sikt, ifølge Kjersti K. Dunham, prosjektleder for Ferjefri E39 (foto: Knut Opeide).

Skriv ut artikkelen

Statens vegvesen satser på bruk av konkurransepreget dialog når Norges hittil desidert største samferdselsprosjekt, Ferjefri E39, skal realiseres. Tidligere erfaringer med metoden, bl.a. på et E6-prosjekt i Trondheim, er noe av det som begrunner valget. I tillegg er en hel mengde forskere i gang med å kikke på ulike problemstillinger knyttet til prosjektet. Metoden egner seg i komplekse prosjekter, og valg av leverandør er kritisk.

Cirka 55 ph.d- kandidater og post.doc-forskere ser nå på ulike problemstillinger knyttet til prosjektet. Med i samarbeidet er blant annet flere private firma, NTNU i Trondheim, Universitetet i Stavanger (UiS), Norges forskningsråd, svenske Trafikverket, svenske Vetenskapsrådet, Chalmers tekniske högskola i Gøteborg.

– Forskning viser at konkurransepreget dialog i anskaffelsesprosesser kan bidra til bedre kvalitet og lavere pris på lengre sikt. Nå har vi en fersk oppsummering som viser at konkurransepreget dialog er den metoden som sikrer best kvalitet på lang sikt, og derfor ønsker vi å ta metoden i bruk. Hvis vi ikke har godt nok grunnlag når vi velger leverandør kan det få store konsekvenser både samfunnsmessig og økonomisk, fastslår Kjersti K. Dunham, prosjektleder for Ferjefri E39 på vegvesen.no.

Sikrer bedre kvalitet

Forskerne som har skrevet artikkelen “Competitive dialogue in Norwegian public infrastructure projects” (Paulos Abebe Wondimu, Jardar Lohne og Ola Lædre) har sammenlignet 6 ulike samferdselsprosjekter i Norge som har benyttet seg av metoden konkurransepreget dialog. Forskningen viser at selv om konkurransepreget dialog er tidkrevende for både oppdragsgiver og leverandør, er det dokumentasjon for at metoden er egnet for å sikre bedre kvalitet i leveransene.

Konkurransepreget dialog skiller seg fra andre anskaffelsesmetoder ved at man kommer i dialog med leverandørene i en tidlig fase, og dermed får bedre mulighet til å forklare hvilke problemstillinger man har. Dermed kan man dra nytte av kompetansen i markedet til å finne de beste tekniske løsningene før man utformer anbudskonkurransen.

Tidligere erfaringer

Vegvesenet har testet konkurransebasert dialog på flere vegprosjekter tidligere, blant annet på en delstrekning i prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal, og på E6 Helgeland. I forbindelse med planlegging av prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal ble det identifisert betydelig usikkerhet knyttet til utførelse av Dagsone vest. Noen av erfaringene er oppsummert i rapporten «Konkurransepreget dialog E6 Trondheim – Stjørdal Kontrakt: T-V-E-5 Dagsone vest»:

  • Entreprenørbransjen fikk med invitasjon til og gjennomføring av konkurransepreget dialog for Dagsone vest mulighet til å gi sine innspill og synspunkter knyttet til alle sider ved prosjektet og den fremtidige kontrakten, inkludert risikofordeling, samt å påvirke og utvikle prosjektet ut fra sine ønsker, erfaringer og forutsetninger.
  • Det har vært en god prosjektutvikling som gir grunnlag for å forvente at de valgte løsninger vil tilfredsstille prosjektets behov og formål.
  • Det er inngått kontrakt med en leverandør som gjennom konkurransepreget dialog har vist både kostnadseffektiv kompetanse og kapasitet i et internasjonalt entreprenørmarked.
  • Det er utviklet grunnlag for en praksis for bruk av konkurransepreget dialog som anskaffelsesform i Statens vegvesen.

Bli den første til å kommentere på "Konkurransepreget dialog aktuelt for gigantprosjektet Ferjefri E39"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.