Det må gjøres en uavhengig juridisk gjennomgang med sikte på mulighet for å plassere offentlige oppdrag ved norske verft, altså en gjennomgang av handlingsrommet i offentlige anskaffelser. Dette er ett av kravene fra NITO for å komme den maritime næringen til unnsetning i en kritisk pandemi-tid.
NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad.
– Verftene opplever ordretørke. Norge står i fare for å miste viktig industri og spisskompetanse i en klasse for seg selv. NITO forventer at Stortinget gir klar beskjed: Regjeringen må legge fram en krisepakke før påske, sa NITOs president Trond Markussen, i et møte med Stortinget.
Han la fram flere viktige tiltak som en slik pakke må inneholde, blant annet:
- Anbudskravene må utformes etter norske standarder for utforming, utstyr, arbeidsspråk, lærlinger og HMS så langt mulig innenfor EØS-avtalen. NITO mener det ligger et nasjonalt handlingsrom som ikke er blitt benyttet. Det må gjøres en uavhengig juridisk gjennomgang med sikte på mulighet for å plassere offentlige oppdrag ved norske verft, altså en gjennomgang av handlingsrommet i offentlige anskaffelser. Det bør også nedsettes en ekspertenhet på offentlige innkjøp med kompetanse på teknologi, EØS og OECD.
- Det bør innføres krav om null- og lavutslippsløsninger for flere fartøygrupper, bl.a. i nye offentlige anbud for ferger og hurtigbåter. Dette må kombineres med et bevisst utviklingsarbeid gjennom offentlige utviklingskontrakter i et tett samspill mellom myndighetene og norske verft.
- Kravene må innføres på et tidspunkt hvor utviklingsarbeidet har gjort det mulig for verftene og rederiene å bygge de nye løsningene. Da må man ha storstilt bestillinger av utslippsfrie skip, bl.a. en stor satsing for fylkeskommunenes kjøp av ferge- og hurtigbåttjenester.
Bakgrunnen for kravene er et vedtak på NITOs landsmøte, der det bl.a. heter at regjeringen utformer en maritim tiltakspakke. Pakken må gi umiddelbar effekt. Den må skape arbeidsplasser i Norge. Den må sørge for at vi beholder og videreutvikler de gode kompetansemiljøene i maritim klynge. Den må være bærekraftig, grønn og eksportrettet.
Bli den første til å kommentere på "Kriserammede verft – må gjennomgå handlingsrommet i offentlige anskaffelser"