Med knapp tid til rådighet var det begrenset hvilke opplysninger samferdselsminister Knut Arild Hareide kunne bringe til Stortinget når det gjelder kinesiske leveranser til norsk fly-, bane- og veiutbygging. Et par-tre aktører på vei, en bro til flyplasser var alt han hadde. Å få en bedre oversikt ville ta tid – eller være svært vanskelig.
Spørsmålet om kinesiske aktører i infrastruktur-prosjekter kom fra stortingsrepresentant Hans Andres Limi (FrP). Formålet med spørsmålet var å demme opp for inntrykket av at kineserne stadig vinner mer av dette markedet. Limi bad om en oversikt over hvilke infrastrukturprosjekter de siste 15 år hvor kinesiske aktører har vært med som hoved- eller underentreprenør, og når disse kontraktene ble fremforhandlet. For fylkesveier ville han også ha spesifisert hvilket fylke som er prosjektansvarlig.
Men, her er hans opplysninger:
Statens vegvesen
I Statens vegvesens portefølje har det de siste 15 årene vært kinesiske aktører på to riksveiprosjekter, dvs. som hoved- eller underentreprenør. Det er rv 7 Hardangerbrua og E6 Hålogalandsbrua. I tillegg var det en kinesisk entreprenør på fylkesveiprosjektet Beitstadsundbrua i Trøndelag.
Avinor
Med unntak av innkjøp av kinesisk produserte broer fra Shenzhen Cimc til utbyggingene på Gardermoen og Flesland, er ikke Avinor kjent med bruk av kinesiske aktører på sine prosjekter. Avinor skiftet regnskapssystem i 2014 og det har ikke vært mulig å søke lenger bakover i tid enn 2014 med den tiden som har stått til disposisjon. Det vil også kreve mer tid å identifisere eventuelle kinesiske underleverandører til Avinors leverandører.
Jernbaneverket
Det har ikke vært tid til å gjennomsøke alle Jernbaneverkets systemer etter nasjonalitet på hoved- og underentreprenører. Ut fra de foreløpige uttalelsene Samferdselsdepartementet har fått fra Jernbanedirektoratet, synes det imidlertid ikke å ha vært kinesiske entreprenører inne i utbyggingsprosjekter på jernbanen i den aktuelle perioden.
BaneNOR
Siden oppstarten i 2017 har ikke Bane NOR inngått store entreprisekontrakter med kinesiske aktører. Bane NOR kjenner heller ikke til større underentrepriser som er kinesiske. De to siste årene har Bane NOR inngått åtte anleggskontrakter i milliardklassen. Seks av disse har gått til norske entreprenører og to til internasjonale aktører med hjemmebase i EU. Bane NOR vil fortsette med kontraktstrategier som legger til rette for et effektivt og bærekraftig entreprenørmarked i Norge.
Noen opplysninger fra Nye Veier hadde ikke statsråden med i sitt svar.
Bli den første til å kommentere på "Lite konkret info om kinesiske aktører i norsk anleggsvirksomhet"