Kommunen inngikk i vår rammeavtale med den fire mann store, lokale asfaltbedriften. Men da et lite veistykke skulle asfaltlegges få måneder etterpå, fikk entreprenør-kjempen Veidekke jobben – tross rammeavtalen med den lokale asfaltleggeren. Den lille bedriften raser og mener kommunen har brutt avtalen de har, og bedriften taper – for dem – store penger. Oppe i det hele er også en kommunepolitiker som samtidig er driftsleder i Veidekke. Han og kommunen er uenige om hvem av dem som egentlig tok initiativet til det som lokalbedriften mener er avtalebrudd.
Ifølge bladet Fosna-Folket inngikk trønderkommunen Ørland (ca. 10 000 innbyggere) i vår en rammeavtale med Asfaltkompaniet om asfaltlegging i kommunen – «i forbindelse med krysninger av veier, flatelapping, m.m.». Men da kommunen skulle legge asfalt på en kommunal vei i begynnelsen av august, var det Veidekke som fikk bestillingen, ikke Asfaltkompaniet med rammeavtale for asfaltlegging. Det hører med til historien at Asfaltkompaniet drives av fire ansatte som sluttet hos Veidekke i vinter.
Var allerede på plass
Kommunalsjef for samfunnsutvikling og tekniske tjenester i Ørland kommune, Thomas Engen, sier til Fosna-Folket det var to faktorer som gjorde at de brukte Veidekke i dette tilfellet, til tross for avtalen med Asfaltkompaniet. Veidekke var allerede på plass der for å legge asfalt på flere privateiendommer gjennom en underleverandør. Sistnevnte kontaktet så kommunen og lurte på om de ikke kunne bestille asfaltlegging på veien med det samme, ifølge Engen. Representanten for Veidekke bestrider det og hevder det var kommunen som tok kontakt med dem.
Kommunen hadde ikke tidligere fått prioritert dette arbeidet tidligere, noe de har ventet på en stund. Tidsperspektivet har spilt inn her, sier Engen og legger til: – Det blir mindre kanter i asfalten når de gjør det samtidig. Det er lettere å legge avkjørselen samtidig med veien. Det er praktisk lurt å gjøre dette samtidig.
Avtalebrudd
Asfaltkompaniet mener kommunen dermed har brutt en avtale med dem: – Kommunen skal bruke oss til disse små oppdragene. Den veistubben i seg selv ville i utgangspunktet gitt oss en 50-60 000 kroner, og i tillegg kommer mersalg. Det er veldig vanlig at naboer ser oss jobbe, og da bestiller oss til å asfaltere deres oppkjørsler, så vi kan tape mye penger på at Veidekke fikk denne jobben, forklarer han. – Vi er en liten, lokal bedrift, og synes det er synd at kommunen slipper inn en av Norges største i stedet, når vi har rammeavtalen. Det blir så feil. Her bryter de en avtale vi har, konstaterer Asfaltkompaniet.
Det var en driftsleder hos Veidekke som sendte pristilbudet på jobben til kommunen, som kommunen godtok og bestilte. Driftslederen er også kommunestyrerepresentant. Asfaltkompaniet mener han dermed har hatt en dobbeltrolle i denne saken, som politiker og som ansatt i Veidekke, og at han er inhabil.
Irrelevant
Driftslederen mener at hans posisjon som politiker er irrelevant i denne saken. – Jobben min er å selge asfalt til kunder, og vi gir en pris når noen tar kontakt med oss, uavhengig av hvem det er. Jeg har ingen bestemmelsesrett over de som sitter på innkjøpssiden i kommunen, sier han.
Bli den første til å kommentere på "Liten, lokal bedrift hadde avtale, men fikk ikke jobben"