Leverandører er frustrerte over tvilsom praksis i anbudskonkurranser på ventilasjonsfiltre. Mangel på kompetanse gjør nemlig at mange offentlige innkjøpere slipper til useriøse leverandører. Leverandøren får innpass med et godt produkt og slår ut de seriøse leverandørene, men leverer billigere produkter, hevdes det fra bransjehold. Nå vil de ha klarhet i omfanget av dette problemet – og få slutt på det. Useriøse konkurrenter undergraver hele bransjen og påfører samfunnet store ekstrakostnader. heter det.
– Sluttbruker har dessverre ikke nok kompetanse til å vite om produktet som blir tilbudt i etterkant er godt nok, sier salgssjef Denis Osmancevic i Interfil til vvsforum.no. Interfil hevder at useriøse aktører vinner anbudene på ventilasjonsfiltre og endrer leveransen i etterkant av tildelingen.
– Vår frustrasjon er basert på at enkelte aktører har evne til å forandre på spesifikasjonene på et produkt etter at et anbud er tildelt. At noen velger å spekulere i dette må være deres sak, men vi spør oss da hva hensikten med en anbudskonkurranse er, sier Osmancevic, og peker på tilfeller hvor den som vinner et anbud har endret på produktet som faktisk leveres.
Tilbyr annet produkt
– Vi gir alltid priser i henhold til hva som er beskrevet i anbudsdokumentene. Om vi hadde vært like kyniske kunne vi ha beregnet prisen på et billigere produkt og overbevist sluttbruker om et dårlige produkt i etterkant. I en bestemt sak ser vi at et anbud blir vunnet av konkurrent, noe som selvfølgelig er helt i orden. Men, i ettertid går leverandøren til forbruker og overbeviser han til å bruke et mer såkalt miljøvennlig produkt. I virkeligheten snakker vi om endring fra energiklasse A til C. Hvordan kan et produkt som bruker mer energi være miljøvennlig, spør han.
Jan-Erik Kleven, adm. direktør i Camfil, er også intervjuet av vvsforum.no. Også Camfil, en konkurrerende filterprodusent til Interfil, har sett hvordan leverandører endrer på produktene som faktisk blir levert. Dette for store konsekvenser for både luftkvalitet og økte energikostnader. Han forteller at de nå ser seg nødt til å ta opp problemstillingen med bransjeorganisasjoner og Klagenemnda for offentlige anskaffelser, KOFA.
Millioner i økte energikostnader
– Vår erfaring med anbudsprosesser er at enkelte leverandører tilbyr det som blir forespurt, men leverer noe annet i etterhånd. Alle kan gjøre en feil, men når dette gjøres systematisk er det en del av strategien. Flere fylker og kommuner ønsker lavest mulig energiforbruk, men ender opp med filtre med høyere energiforbruk og dårligere luftkvalitet. Dette fører til millioner i kroner i økte energikostnader, sier Jan-Erik Kleven,
Ifølge Kleven oppdager de dette i forbindelse med at vaktmestere kontakter selskapet. I flere tilfeller er fylkeskommuner og kommuner lurt av useriøse leverandører.
De samme useriøse går igjen
– For noen år siden så vi at en leverandør hadde levert vesentlig dårligere filtre enn det som var levert tidligere. Kommunen hadde tidligere brukt filtre av høy kvalitet med lavt trykkfall og energiforbruk. Med filtrene fra den nye leverandøren så vi at filtervakten ikke slukket på aggregatet ved nye filter. Da fikk kommunens vaktmestere beskjed om å skru opp trykkvaktene for å kunne bruke filtrene lengre. Dette resulterte i dårligere luft og veldig høye energikostnader for kommunen. Dette er simpelthen produkter som ikke fungerer som de skal. Vi tok opp dette for to år siden, men ser at det ikke er blitt bedre. Vi ser også at det er de samme useriøse aktørene som går igjen.
Bli den første til å kommentere på "Mangel på kompetanse gir rom for tvilsom praksis fra useriøse leverandører"