Oppdeling av de største veikontraktene i mindre kontrakter vil være et nødvendig tiltak som fremmer norsk anleggsbransje, mener Maskinentreprenørenes forbund (MEF) i en uttalelse fra deres landsmøte. De er bekymret for utviklingen i retning av flere større veikontrakter som tiltrekker et økende antall utenlandske entreprenører.
MEF er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer litt over 2000 små, mellomstore og store bedrifter. Hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet, men forbundet organiserer også skogsentreprenører, brønnborere og gjenvinnings- og avfallsbedrifter.
På landsmøtet ble det vedtatt flere uttalelser, bl.a. at offentlige anleggskontrakter innrettes slik at både små, mellomstore og store entreprenører kan delta i konkurransen om kontraktene.
Bekymring
Forbundet er bekymret for tendensen til at oppdragsgiversiden, inklusive hovedentreprenører, i sine kontrakter velger løsninger som både avviker fra de bransjefastsatte tekniske beskrivelsestekster NS 3420 og de juridiske kontraktstandardene i regi av Standard Norge.
– Kontraktene skal være balanserte og bygge på juridiske og tekniske bransjestandarder slik som skaper gode løsninger for både oppdragsgiver og entreprenør, heter det.
Aktivitetsnivået i norsk anleggsbransje er høyt og økende, og tiltrekker seg mange aktører, også flere utenlandske entreprenører. Både kommunale og statlige byggherrer har innført flere seriøsitetskrav i kontraktene med den hensikt å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. MEF–landsmøtet uttaler:
Seriøsitetskravene
– For å sikre etterlevelse av seriøsitetskravene er det behov for at byggherrene, i henhold til Byggherreforskriften, fører aktivt tilsyn med både de norske og utenlandske entreprenørene.
Maskinentreprenørene er bekymret for utviklingen i retning av flere større veikontrakter i 100 millioners- og milliardklassen. Dette tiltrekker et økende antall utenlandske entreprenører.
I uttalelsen fra landsmøtet er MEF opptatt av å utvikle en norsk anleggsbransje med stor faglig tyngde der fagarbeideren står sentralt og der bedriftene har lærlinger som skal sikre framtidig konkurranseevne og en bærekraftig anleggsbransje. Utenlandske bedrifter vil i for liten grad sikre en slik utvikling. Oppdeling av de største veikontraktene i mindre kontrakter vil være et nødvendig tiltak som fremmer norsk anleggsbransje, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Mener gigantiske veikontrakter må deles opp"