Mener gigantiske veikontrakter må deles opp

Anbud365: Mener gigantiske veikontrakter må deles opp– Kontraktene skal være balanserte og bygge på juridiske og tekniske bransjestandarder slik som skaper gode løsninger for både oppdragsgiver og entreprenør, mener Maskinentreprenørenes forbund (MEF) , her ved deres adm.dir. Trond Johannessen.

Skriv ut artikkelen

Oppdeling av de største veikontraktene i mindre kontrakter vil være et nødvendig tiltak som fremmer norsk anleggsbransje, mener Maskinentreprenørenes forbund (MEF) i en uttalelse fra deres landsmøte. De er bekymret for utviklingen i retning av flere større veikontrakter som tiltrekker et økende antall utenlandske entreprenører.

MEF er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer litt over 2000 små, mellomstore og store bedrifter. Hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet, men forbundet organiserer også skogsentreprenører, brønnborere og gjenvinnings- og avfallsbedrifter.

På landsmøtet ble det vedtatt flere uttalelser, bl.a. at offentlige anleggskontrakter innrettes slik at både små, mellomstore og store entreprenører kan delta i konkurransen om kontraktene.

Bekymring

Forbundet er bekymret for tendensen til at oppdragsgiversiden, inklusive hovedentreprenører, i sine kontrakter velger løsninger som både avviker fra de bransjefastsatte tekniske beskrivelsestekster NS 3420 og de juridiske kontraktstandardene i regi av Standard Norge.

– Kontraktene skal være balanserte og bygge på juridiske og tekniske bransjestandarder slik som skaper gode løsninger for både oppdragsgiver og entreprenør, heter det.

Aktivitetsnivået i norsk anleggsbransje er høyt og økende, og tiltrekker seg mange aktører, også flere utenlandske entreprenører. Både kommunale og statlige byggherrer har innført flere seriøsitetskrav i kontraktene med den hensikt å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. MEF–landsmøtet uttaler:

Seriøsitetskravene

– For å sikre etterlevelse av seriøsitetskravene er det behov for at byggherrene, i henhold til Byggherreforskriften, fører aktivt tilsyn med både de norske og utenlandske entreprenørene.

Maskinentreprenørene er bekymret for utviklingen i retning av flere større veikontrakter i 100 millioners- og milliardklassen. Dette tiltrekker et økende antall utenlandske entreprenører.

I uttalelsen fra landsmøtet er MEF opptatt av å utvikle en norsk anleggsbransje med stor faglig tyngde der fagarbeideren står sentralt og der bedriftene har lærlinger som skal sikre framtidig konkurranseevne og en bærekraftig anleggsbransje. Utenlandske bedrifter vil i for liten grad sikre en slik utvikling. Oppdeling av de største veikontraktene i mindre kontrakter vil være et nødvendig tiltak som fremmer norsk anleggsbransje, heter det.

Bli den første til å kommentere på "Mener gigantiske veikontrakter må deles opp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.