Mer trøbbel for spansk entreprenør i Norge – mistet E6-kontrakt i milliardklassen

Anbud365: Vil ha slutt på «fri flyt» ved utmåling av erstatning ved anskaffelserESPD-skjema, eventuelt en nasjonal utgave, også under EØS-tersklene og bruk av dynamisk innkjøpsordning for visse tjenester. Det er forslag fra Nye Veier, her ved sin adm.dir. Anette Aanesland, til Anskaffelsesutvalget.

Skriv ut artikkelen

Nye Veier har brutt milliardkontrakten på E6 i Trøndelag med den spanske entreprenøren Acciona. Dette for å kutte risiko for mer forsinkelse, foreløpig anslått til to år. Kontraktsbruddet er nye kjepper i hjulene for Acciona, som også var i bildet for noen måneder siden knyttet til den Nye Follobane-tunnelen. I E6-prosjektet har samarbeidet vært krevende, bl.a. fikk Acciona avvist en rekke endringskrav i kontrakten. Og på kommunalt hold heter det at det er et inntrykk at entreprenøren ikke helt har hatt forståelse for kommunens synspunkter.

Nye Veier inngikk i 2018 en avtale med den spanske entreprenøren Acciona om bygging av ny E6 mellom Ranheim i Trondheim og Værnes i Stjørdal. Planen var at veien skulle åpne i oktober 2025. Etter flere utfordringer kan det nå ligge an til en forsinkelse – i verste fall – på omtrent to år.

Pandemi, prisøkning og krig

Årsaken til kontraktsbruddet er sammensatt, den viktigste er å minimere risikoen for ytterligere forsinkelser.  Det har vært et krevende prosjekt, og det har blitt ganske annerledes enn hva både Nye Veier og Acciona hadde grunn til å tro for to-tre år siden. De begynte omtrent samtidig som pandemien og så kom Ukrainakrigen. Prisene har økt, og så har det oppstått utfordringer med grunnforhold og ras. I tillegg har de ikke fått en viktig utslippstillatelse, og det kan være behov for reguleringsendringer, heter det fra Nye Veier.

Samarbeidet mellom byggherren og den spanske entreprenøren Acciona skal heller ikke ha vært det aller beste. I forbindelse med kontraktsarbeidene i prosjektet har Acciona fremsatt en rekke endringskrav mot Nye Veier, og de kravene er blitt avvist, ifølge veier24.no. Tidligere i år ble det kjent at Acciona har saksøkt Nye Veier, men dette er frafalt som følge av kontraktsbruddet. Etter at partene nå er enige om å avslutte samarbeidet, blir det ny anbudsrunde på gigantprosjektet, opplyser Nye Veier.

Dele opp anbud

Lokale underentreprenører må som følge av kontraktsbruddet nå se etter nye arbeidsmuligheter, de kan ha bortimot 100 ansatte i arbeid på prosjektet, ifølge lokalpressen. Flere av underentreprenørene i vegprosjektet er organisert i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).  For de berørte underentreprenørene er det krevende å ikke ha oppdrag å sette de ansatte til, heter det fra MEF, som håper Nye Veier deler prosjektet opp i mindre delprosjekter.

Beste scenario for å få ut en ny konkurranse er oktober og Nye Veier avviser ikke muligheten MEF skisserer. De vil holde kontakt med både MEF og EBA (Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg) fremover. Foreløpig er det en hovedentreprise som er modellen de jobber etter. Kanskje kan det imidlertid bli aktuelt å vurdere om det er rasjonelt å se på noe annet enn deres standardmodell. Hvordan det stykkes opp og eventuelt hvilke kontraktsforhold som kan være aktuelle, er noe de da må se på om det blir aktuelt.

Rive seg i håret

Ifølge Malvik-ordfører Trond Hoseth i lokalavisene Bladet og Innherred er det viktigste nå at Nye Veier gjør sitt ytterste for å få prosjektet snarlig tilbake på sporet. Situasjonen medfører mange ulemper for kommunen. Og det er et inntrykk at entreprenøren ikke har hatt helt forståelse for kommunen sine synspunkter og hvordan framdriften bør være. Det triste her er at utbyggingen tar enda lenger tid, men så kan vi håpe at vi får en oppside med en entreprenør som har en bedre dialog med innbyggere, kommune og næringsliv, kommenterer ordføreren.

Fylkespolitiker Per Olav Skurdal mener ifølge lokalpressen utfallet var det beste de kunne håpe på slik som prosjektet har utviklet seg – det har jo vært til å rive seg i håret av alle meldingene om utsettelse og den dårlige fremdriften, sier han.

Bli den første til å kommentere på "Mer trøbbel for spansk entreprenør i Norge – mistet E6-kontrakt i milliardklassen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.