Mislyktes med å tekkes de små, lokale – ville så friste nasjonale, da ble det bråk

Anbud365: Mislyktes med å tekkes de små, lokale – ville så friste nasjonale, da ble det bråkDriftskontrakter for to områder i Troms med avlysning og ny utlysning skaper kraftige reaksjoner hos lokale entreprenører og lastebileiere. På bilde fylkesordfører Kristina Torbergsen (foto: Lars Åke Andersen/Troms fylkeskommune).

Skriv ut artikkelen

Troms fylkeskommune prøvde å dele driftsoppgaver opp i mindre geografiske områder for å tekkes lokale, mindre entreprenører. Det mislyktes – budsjettet sprakk, og en riks-entreprenør var billigst i alle sju områdene. Avlysning og nytt forsøk: Da ble alle sju områdene samlet til to – for å tekkes nasjonale entreprenører med lokale underentreprenører. Da tente foreningene til de lokale entreprenørene og lastebileierne på alle pluggene.

Opprinnelig var det snakk om et driftsområde – Indre Troms og Senja – delt opp i sju kontrakter. Hensikten var å legge til rette for lokale og regionale aktører. Fem forskjellige tilbydere leverte tilbud – les: pris – på kontraktene, tre av disse er å anse som lokale/regionale, fremgår det av saksfremlegget for fylkesutvalget. På en av kontraktene var det bare en tilbydere, på resten to på hver. En riksdekkende entreprenør hadde laveste pris på alle kontraktene.

Mer attraktivt for nasjonale aktører

Dagens kontraktssum samlet for alle de sju områdene, omregnet til 2025-priser er ca. 996,3 mill. Tilbudene på de sju nye kontraktene som lå nær 77 mill. høyere.

Konkurransen ble avlyst, og fylkeskommunen gikk i stedet for å kunngjøre en ny konkurranse der kontraktene slås sammen fra 7 mindre til to helårskontrakter. Dette vurderes å gjøre det mer attraktivt for flere nasjonale aktører å levere inn tilbud, heter det i begrunnelsen.

I tillegg ble kravet om 50% tatt bort, slik at man kunne legge til rette for at store aktører i større grad kan benytte underentreprenører.

Vanskelig for mindre, lokale

Da reagerte Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) sammen med Norges Lastebileier-Forbund (NLF), ifølge Nordlys. I et brev til fylkeskommunen er de svært skuffet over at konkurransen er endret: – En ting som forundrer oss, er at fylkeskommunen nå tilrettelegger for de sentrale riksentreprenørene. Med de endringene som er gjort ved ny utlysning, ville prisen blitt redusert også hos våre lokale entreprenører.

Konkurransen vil gjøre det vanskelig for de mindre entreprenørene å delta i konkurransen, heter det i brevet: – I stedet for å opprettholde syv kontrakter, valgte fylket å innrette kontraktene slik at de tilpasses de store riksentreprenørene og setter vårt lokale næringsliv på sidelinjen.

Sender verdiskaping sørover

At fylket reduserer kravet til egenproduksjon, mener MEF og NLF, vil gjøre at større aktører kan fungere mest som en administrator i kontraktene: – Våre lokale entreprenører presses ut som hovedentreprenør, og vår erfaring er at det fort kan forringe et viktig lokalt marked. Vedtaket strider mot fylkestingets vedtatte kontraktsstrategi, som tilsier kontraktsstørrelser som inviterer lokale og regionale aktører inn som tilbydere. Store deler av verdiskapningen sendes sørover, konstaterer brevskriverne.

Bli den første til å kommentere på "Mislyktes med å tekkes de små, lokale – ville så friste nasjonale, da ble det bråk"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*