Murring blant entreprenører: Hvorfor får ikke alle pre-kvalifiserte bli med videre?

Anbud365: I årene 2022-2024 inngikk Statens vegvesen 34 større utbyggingskontrakter der det var prekvalifisering og forhandlinger. I det aktuelle tidsrommet, opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et skriftlig svar til Stortinget at Statens vegvesen har funnet tre konkurranser der man har valgt å gå videre med færre tilbydere enn det maksimumsantallet det var åpnet for. Bane NOR har ikke slik statistikk, men bransjen finner det mindre interessant å delta i konkurranser med for mange tilbydere.Stortingsrepresentant Roy Steffensen spurte og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarte – om ekskludering av kvalifiserte selskaper.

Skriv ut artikkelen

I entreprenør-miljøer murres det åpenbart over anskaffelses-praksis til flere av de offentlige byggherrene. Ja, såpass at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård måtte ut på banen og svare på et spørsmål fra Stortinget: Hvorfor får ikke alle som er pre-kvalifiserte, bli med videre i konkurransene? Og Nygård forklarte hvorfor Statens vegvesen og Bane NOR ikke tar alle prekvalifiserte med seg videre. Det kan koste mer enn det smaker, vise statsrådens svar.

Bakgrunnen for svaret fra statsråden var et spørsmål fra stortingsrepresentant Roy Steffensen. Han hadde møtt frustrasjon hos flere entreprenører over at offentlige etater ikke benytter seg bedre av markedet for å få bedre kvalitet og/eller lavere pris ved bygging/vedlikehold av infrastruktur. Flere selskap har fortalt ham om at de i kontrakter opplever at de blir pre-kvalifisert for konkurransen, men at Statens Vegvesen eller BaneNor likevel ikke velger å invitere alle pre-kvalifiserte selskap til å bli med videre. Dette skjer til tross for at anbudenes makstall for antall tilbydere ikke har vært fylt opp, ifølge Steffensen, som ville ha en forklaring fra statsråden på denne praksisen.

Rett pris og rett kvalitet

– For regjeringen, understreket samferdselsminister Nygård, er det avgjørende at det er god konkurranse i de anskaffelsene som virksomhetene gjennomfører. Regjeringen er opptatt av at anskaffelsesprosessen legger tilstrekkelig til rette for at det kan oppnås rett pris og rett kvalitet i anskaffelsene våre. En forutsetning for dette vil være et velfungerende entreprenørmarked, der flere entreprenører ønsker å delta i konkurransene som virksomhetene gjennomfører.

Statens vegvesen opplyser, ifølge statsrådens svar, at etatens praksis for de største byggekontraktene er konkurranser med forhandling. Selv om verdien av en slik anskaffelsesprosess er stor, er anskaffelsesmetoden relativt ressurskrevende. Derfor er det viktig å finne en riktig balanse mellom hensynet til bransjens ressursbruk i anskaffelsene, og ønsket om å sikre god konkurranse i de enkelte anskaffelsene. Normalt inviterer Statens vegvesen mellom tre og fem leverandører til å levere tilbud i de enkelte konkurransene.

Ikke alle blir med videre

Konkurranseformen er utarbeidet og innført i nær dialog med bransjen. I enkelte konkurranser har Statens vegvesen valgt å ikke ta med samtlige kvalifiserte tilbydere inn i forhandlingsfasen. Det til tross for at antallet tilbydere har vært lavere enn det maksimale antallet tilbydere angitt i konkurransegrunnlaget. I slike tilfeller har det i hovedsak vært stor avstand opp til de høyest rangerte tilbyderne. Da kan det være vanskelig å vinne frem i konkurransens forhandlingsfase.

Når det gjelder Bane NOR, fremgår det av samferdselsministerens svar at bedriften peker på at å gjennomføre konkurranser med et stort antall tilbydere både er tid- og ressurskrevende for så vel oppdragsgiver som leverandørene. I tillegg er det som regel mindre attraktivt for leverandøren å gi tilbud i en konkurranse med mange tilbydere, da dette gir lavere sannsynlighet for å vinne konkurransen, heter det i svaret.

Reell konkurranse

Bane NOR opplyser at når foretaket velger å gjennomføre konkurranser med prekvalifisering, er det nettopp for å begrense antall tilbydere. Bane NOR tar normalt med 3-5 av de kvalifiserte tilbyderne videre, slik anskaffelsesregelverket anbefaler, noe som også sikrer at det oppnås reell konkurranse, opplyste statsråd Nygård.

Bli den første til å kommentere på "Murring blant entreprenører: Hvorfor får ikke alle pre-kvalifiserte bli med videre?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.