Om en uke fra i dag går startskuddet for det som skal bli det første store anleggsprosjektet i Norge etter den lovende Best Value Procurement (BVP)–metoden. Fire pre–kvalifiserte står på startstreken – klare til å utvikle og levere tilbud på en E18–strekning som Nye Veier AS ønsker å gjennomføre etter denne metoden. Et vesentlig poeng for Nye Veier er å involvere leverandørene tidlig.
BVP er en metode å organisere anskaffelsene og styre prosjektene på. Ifølge anskaffelser.no kjennetegnes metoden bl.a. ved at:
- Byggherren offentliggjør budsjett eller maksimumspris
- Prosjektet har tydelige og prioriterte mål som grunnlag for tilbudet
- Kravspesifikasjonen er kort og funksjonsbasert
- Leverandøren leverer et seks–siders tilbud
- Leverandørene konkurrerer på pris, kompetanse/prestasjon, risikoforståelse og tilbudt ekstra kvalitet
- Det gjennomføres intervju med nøkkelpersonell. Dette evalueres og er en del av kontrakten
- Vinneren tas med i en konkretiseringsfase der tilbudet detaljeres før kontrakt signeres
- Målet er å få inn den rette ekspertisen
- Byggherren er en kvalitetsoppfølger, ikke kvalitetskontrollør
Kostnadsbesparelser, færre endringsordrer …
Metoden er utviklet ved Arizona State University i USA og har fenget, bortsett fra i USA, i stor grad i Nederland. Der har, ifølge anskaffelser.no metoden blitt benyttet i over 300 prosjekter. På et seminar i regi av Rådgivende Ingeniører (RIF) for et par år siden foreleste professor Dean Kashiwagi fra Arizona–universitet om sine erfaringer med bruk av metoden. Han hadde da testet BVP–baserte konsepter i om lag 20 år. Resultatene sa han, ifølge tu.no, er 10–30 % kostnadsbesparelser, minimerte endringsordrer og økt leverandørytelse.
Nye Veier As er blant de offentlige byggherrer som er interessert i å prøve metoden her hjemme. Også Stavanger kommune planlegger noe liknende i forbindelse med rehabilitering av en skole. For Nye Veier gjelder det E18 fra Rugtvedt til Dørdal. Her er fire av ti interessenter pre–kvalifisert: Hæhre AS, Veidekke Entreprenør AS sammen med AF Gruppen Norge AS, NCC Norge AS og spanske Acciona Infraestructuras S.A.
Tilbudsfase etter BVP–metoden
Konkurransegrunnlaget til disse fire sendes etter planen 31. oktober og inviterer til en tilbudsfase etter BVP–metoden. Dette er det første prosjektet av dette slaget i Norge, og det gjennomføres i samarbeid med Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). Nye Veier har stor tro på denne måten å gjennomføre konkurransen på, heter det på deres nettside. BVP er en metodikk for innkjøp og skal sikre at vi velger den beste leverandøren for å nå målene i prosjektet. Det sikrer eierskap, involvering og god risikoforståelse hos leverandøren. Et vesentlig poeng for Nye Veier er å involvere leverandørene tidlig. Tilbudsfrist er 23. januar, kontrakt planlegges inngått i mars neste år og veistrekningen skal ferdigstilles i desember 2019.
Kommentarer
I en kommentar til Anbud365 sier en av de pre–kvalifiserte, NCC Norge, at de mener at det er et stort potensial for å bygge raskere, billigere og mer bærekraftig gjennom økt standardisering, økt samhandling mellom utbygger og entreprenør og tydelige krav til livsløpsstandard og bærekraftige løsninger. – I en BVP–prosess er vi, heter det, trygge på at den samlede kompetansen vi vil bringe til prosjektet vil være verdifull for våre kunder, og samfunnet, som vil få mer vei for pengene.
Også Veidekke er bedt om en kommentar, men mener det er for tidlig å si noe om prosjektet nå. La oss se hvem som får oppdraget først, og så må vi jo høste erfaringer før vi kan uttale oss, heter det fra Veidekke.
Bli den første til å kommentere på "Nedtelling i gang for Norges første Best Value Procurement–anskaffelse"