Å mobilisere offentlig innkjøpsmakt i kampen mot useriøse aktører er en hovedsatsing fra Regjeringens side. Nå er en ny handlingsplan kommet, og den er breddfull av tiltak – blant disse fire innrettet direkte mot offentlige innkjøpere. En suksessfaktor er enkel tilgang til seriøsitetsinformasjon med god registerkvalitet, heter det. Informasjonen må bestå av oppdaterte og korrekte data før deling, og sikring av slik informasjonsdeling skal løftes opp og frem.
Regjeringen la nylig frem «Handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet». Der er mobilisere forbruker- og innkjøpsmakt et av de sentrale områdene. Fire tiltak er løftet frem:
- Videreutvikle Norgesmodellen og tydeliggjøre regelverket om offentlige anskaffelser Norgesmodellen er en dynamisk modell som blir utviklet i trinn.
Utover hva som er vedtatt i trinn 1 og 2 i utviklingen av denne modellen skal det arbeides med å vurdere krav til digitale mannskapslister og videreutvikling av eBevis, som bl.a. skal knyttes til digitale lommebøker. Ansvaret for innholdet i dette tiltaket ligger hos Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (koordinerer), Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet - Felles innsats fra offentlige byggherrer mot arbeidslivskriminalitet i anskaffelser innen bygg og anlegg.
Regjeringen vil gi de statlige etatene og selskapene som er ansvarlige for store anskaffelser innen bygg og anlegg i oppdrag å videreføre og videreutvikle sitt samarbeidsforum for å fremme seriøsitet i offentlige anskaffelser. Formålet er å utveksle erfaringer og forebygge arbeidslivskriminalitet i forbindelse med oppdrag for det offentlige. Ansvaret for innholdet i dette tiltaket ligger også hos Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (koordinerer), Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet - Publisering av stansingsvedtak og tilsynsrapporter slik at innkjøpere og forbrukere lettere kan velge bort useriøse og kriminelle aktører.
Arbeidstilsynet skal publisere tilsynsdokumenter og sine stansingsvedtak på eInnsyn. Arbeidstilsynet vil gjøre løsningen synlig og lett tilgjengelig på sine nettsider. Dette vil bidra til at virksomheter, innkjøpere og forbrukere får bedre tilgang til informasjon som gjør det mulig å velge bort useriøse og kriminelle aktører. Arbeidstilsynet skal arbeide videre med løsninger for å gjøre den publiserte informasjonen tilgjengelig for innkjøpere og forbrukere på en enklere måte. Ansvarlig her er Arbeids- og inkluderingsdepartementet. - Forbedre informasjon og oppfølging knyttet til godkjenningsordninger.
Regjeringen vil styrke informasjonen om, og oppfølgingen av, godkjenningsordningene som er innført for virksomheter innen renhold, bilpleie/dekkskift og bemanning. Formålet er blant annet å gjøre forbrukere og innkjøpere i stand til å velge seriøse og godkjente leverandører. Arbeidstilsynet skal, i samarbeid med partene i arbeidslivet, videreutvikle tiltak for å styrke virksomhetenes etterlevelse av godkjenningsordningene, og gjennomføre informasjonstiltak rettet mot blant annet forbrukere, innkjøpere og oppdragsgivere.
Registerkvalitet
Regjeringen skriver at forbrukere, private virksomheter og offentlige innkjøpere skal settes i stand til å ta informerte valg av seriøse leverandører. For å gjøre det enklere å utforme og følge opp kontrakter er det utformet digital veiledning. En forutsetning for å mobilisere forbruker- og innkjøpsmakt er å gi disse gruppene verktøy i form av tilgjengeliggjøring av seriøsitetsinformasjon. Dette krever god registerkvalitet gjennom oppdaterte og korrekte data før deling av seriøsitetsinformasjon. Det er behov for en ytterligere satsning for å sikre informasjonsdeling, heter det i handlingsplanen.
Bli den første til å kommentere på "Oppdaterte og korrekte data skal bli sentrale verktøy i kampen mot useriøse"