En langsiktig kontrakt som Oslo kommune kunngjorde rett før jul og som er forbeholdt ideelle leverandører, har fanget interesse i EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Innen 1. februar må regjeringen redegjøre for grunnlaget for konkurransen, nemlig at det dreier seg om utøvelse av offentlig myndighet. Kontrakten omfatter bygging av sykehjem for om lag 2,3 milliarder i tillegg til en tjenestekontrakt etter at byggene står ferdig.
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) holder på med å behandle en klage fra Norge om påstått ulovlig diskriminering av private, kommersielle leverandører. Ett av klagemålene gjelder en fortolkning av EØS–reglene fra norske myndigheters side som åpner for muligheten til direkteanskaffelser til ideelle virksomheter innenfor helse– og sosialtjenester ved å påberope seg myndighetsutøvelse.
Underveis i behandling kom ESA over en kunngjøring 19. desember i fjor fra Oslo kommune som gjaldt bygging av sykehjem og inngåelse av tjenesteytingsavtaler. Konkurransen er forbeholdt ideelle leverandører som disponerer tomt, på oppdrag fra kommunens politiske ledelse (Byrådsavdeling for eldre, helse og sosiale tjenester, ledet av byråd Inga Marte Thorkildsen(sv)). Kommunen ønsket å gjennomføre kunngjøring av prekvalifikasjon til konkurransen før nytt regelverk kom på plass 1. januar 2017.
Langsiktige avtaler
For å oppfylle kommunens behov planlegges anskaffelse av 3-5 sykehjem med plass til inntil 400 beboere som langsiktige leieavtaler for leieperioder på minimum 30 år, med opsjon på forlengelse i 10 år. For tjenesteytingsavtaler er avtaleperioden enten på 8 år + 1 år + 1 år eller løpende avtaler med 12 måneders oppsigelsesfrist. Bygge–og anleggsarbeidene i kontrakten er anslått til 2,3 mrd.
– Konkurransen gjelder anskaffelse av helse- og sosialtjenester, og tjenestene som anskaffes innebærer utøvelse av offentlig myndighet, heter det i kvalifikasjonsgrunnlaget fra kommunen.
Anskaffelsen omfatter
For hvert sykehjem omfatter anskaffelsen følgende: Tomt, regulering, design, prosjektering, utbygging, forvaltning, drift, vedlikehold og service (vaktmestertjeneste) av leieobjektet leieperioden – i tillegg til sykehjemstjenester (psykiatri eller somatikk), tjenesteytingsavtale.
Sykehjemmene skal gjennomføres som prosjekter med langsiktige leie- og tjenesteytingsavtaler. I et slikt prosjekt skal leverandørene påta seg et totalansvar for ålevere (utforme, prosjektere, bygge og leie ut), samt forvalte, drifte, vedlikeholde sykehjemmet. Når sykehjemmene er åpnet og klare for drift, vil leverandørene motta vederlag i de årene driftsperioden varer.
Enig i kommunens tolkning?
ESA spør norske myndigheter om de er enige med kommunen at anskaffelsens formål faller innenfor hva som etter regelverket er myndighetsutøvelse. I tilfelle bes norske myndigheter om å redegjøre for om denne konklusjonen gjelder alle elementer i den aktuelle kontrakten, inkludert bygging av sykehjem. Hvis ikke regjeringen er enig med kommunens tolkning, bes den redegjøre for hvorledes man har til hensikt å håndtere en slik administrativ praksis.
I tillegg ønsker ESA at regjeringen forklarer hvorfor Oslo la til grunn den aktuelle tolkningen av regelverket i stedet for å legge til grunn de vanlige anskaffelsesreglene. ESA er spesielt interessert i oppdragsbrevet fra byråd Thorkildsens avdeling.
Bli den første til å kommentere på "Oslo–anskaffelse forbeholdt ideelle granskes av EFTAs overvåkingsorgan"