Oslo kommune er i ferd med å få et nytt våpen i kampen mot arbeidskriminalitet og sosial dumping, i første omgang innen bygg og anlegg: Et skybasert system for elektroniske mannskapslister. Allerede i pilotperioden er noen leverandører tatt fordi de har bedrevet utstrakt bruk av ugyldige HMS–kort. Slikt vil man etter hvert bli bøtelagt for.
I 2016 undertegnet kommunen en kontrakt med IT-selskapet Omega AS. Kontrakten til 6 millioner kroner skal bidra til å sikre «systematisk kontroll og analyse av leverandører og deres mannskap på alle bygg og anlegg der Oslo kommune er byggherre».
Nå er pilotperioden over, skriver nyhetsbrevet Byggdrifteren. I løpet av april og mai skal alle Oslo kommunes virksomheter være i gang med systemet Selma: Sentralt system for elektroniske mannskapslister. Systemet er skybasert og heter hmsreg.no.
Oslo kommune er både en av Norges største byggherrer og største innkjøpere med driftsanskaffelser på 17,5 mrd, investeringer 13 mrd, 400 kunngjorte anskaffelser og 550.000 fakturaer – alt pr. år.
Målet er klart
Målet er klart nok: Redusere arbeidslivskriminalitet og sosial dumping innen bygg- og anleggsvirksomhet der Oslo kommune er byggherre.
Systemet virker slik:
- Opplasting av mannskapslister og leverandører fra kontrakt
- Oversiktslister basert på inn- og utpasseringer
- Søknad om godkjenning av nye underleverandør og mannskap underveis
- Løpende oppfølging mot Enhetsregisteret, HMS-kort og StartBANK
700 leverandører inne
Prosjektleder Kathrine Steen Andersen fortalte på et seminar nylig at det så langt er rundt 700 leverandører inne i systemet. En av erfaringene er at noen leverandører bedriver utstrakt bruk av lånekort HMS. Kommunen vil derfor innføre et gebyr på 750 kroner for manglende registrering eller ugyldig HMS-kort.
Oslo kommune mener selv den har god kontroll på sine store inngjerdede byggeplasser. Med det nye systemet får kommunen nå en helt annen oversikt på de mindre jobbene, knyttet for eksempel til rammeavtaler for vedlikehold/rehabilitering av kommunens over 180 skoler og rundt 14.000 kommunale leiligheter.
Mobilapp
Mobilappen knyttet til systemet fungerer slik at arbeidstaker får en oversikt over tilgjengelige arbeidssteder innenfor en radius på 500 meter, og deretter registrerer seg inn på det aktuelle oppdraget.
Avdelingsdirektør konserninnkjøp i Oslo kommune, Gunnar Wedde, trakk på seminaret fram renholdsbransjen som et område der kontrollen kan intensiveres ved innføringen av de nye systemet.
Bli den første til å kommentere på "Oslo med nytt verktøy i kampen mot sosial dumping"