Påstander er fremsatt om at en av de utvalgte tilbyderne i konkurransen om et E18–prosjekt til mange milliarder kroner er knyttet til korrupsjon. Så vidt byggherren, Nye Veier AS, har bragt i erfaring foreligger det ingen rettskraftig dom. Det må foreligge for å kunne avvise. Oppdragsgiver har ikke plikt til å sjekke om en leverandør er straffedømt.
Tyske Hochtief Infra ble én av fire forhåndsgodkjente selskaper til å levere tilbud på milliardutbyggingen av E18 mellom Arendal og Tvedestrand. Men konsernet knyttes til en rekke korrupsjonssaker i flere land. Det skriver Dagens Næringsliv. Ifølge artikkelen skal flere datterselskaper i Hochtief-konsernet være under granskning for korrupsjon, eller har vært under granskning i en rekke land. Konsernet er blant annet bøtelagt for ulovlig prissamarbeid i Sør-Afrika, og er under pågående granskninger i Australia og India.
Skal– og kan–krav
Ifølge regelverket for såpass store bygge– og anleggsprosjekter skal oppdragsgiver bl.a. avvise leverandører som er rettskraftig dømt for deltakelse i en kriminell organisasjon eller for korrupsjon, bedrageri eller hvitvasking av penger, og hvor ikke allmenne hensyn gjør det nødvendig å inngå kontrakt med leverandøren.
Oppdragsgiver kan dessuten avvise leverandører som ved en rettskraftig dom er kjent skyldig i straffbare forhold som angår den yrkesmessige vandel eller i sitt yrke har gjort seg skyldig i alvorlige forsømmelser mot faglige og etiske krav i vedkommende bransje.
Ikke plikt til å undersøke
Både for skal– og kan–kravet fins også en rekke andre bestemmelser for avvisning, men det er de to her som er relevante for denne saken.
Av Nærings– og fiskeridepartementets veiledning til gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser heter det bl.a.:
«Dersom oppdragsgiver kjenner til at leverandøren er rettskraftig dømt for visse former for økonomisk kriminalitet, inntrer det en avvisningsplikt. Oppdragsgiver har ikke plikt til å undersøke om leverandører er straffedømt.»
Må være dømt
I en kommentar i Dagens Næringsliv sier adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS:
– Faktum er at selskapene må være dømt for å bryte våre krav. Vi mener vi har gjort et grundig arbeid.
Fire selskaper får sjansen til å konkurrere om E18-kontrakten, og disse er AF Gruppen, Hochtief Infra, Skanska Norge og NCC Construction. Kontrakt vil bli inngått før årsskiftet og veistrekningen skal ferdigstilles i oktober 2019.I regjeringens forslag er det lagt til grunn en forventet utbyggingskostnad på 5,5 milliarder 2016-kroner.
Bli den første til å kommentere på "Påstander om korrupsjon knyttet til milliardprosjekt"