Det er flere alvorlige brudd på anskaffelsesreglene som ligger til grunn for klagen på den ferske tildelingen av kontrakt for det nye regjeringskvartalet som nå ligger på Statsbyggs bord. Det påstås konkrete brudd på «rådgiver-paragrafen», på habilitets- og uavhengighetskrav og prinsippet om likebehandling. Vinner klagerne gjennom hos Statsbygg, må enten vinneren vike plassen eller ny konkurranse arrangeres. Vil ikke Statsbygg godta klagen, venter Kofa og muligens derpå følgende domstolsbehandling – med tilhørende muligheter for store forsinkelser av hele byggeprosjektet.
Så vidt Anbud365 forstår, inneholder klagen fra Team G8+, påstand om flere alvorlige brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. En av påstandene gjelder at vinneren i konkurransen har fått en konkurransefordel gjennom i to år å ha bistått, ifølge NRK, Statsbygg i utarbeidelsen av kvartalets reguleringsplan og romprogram – m.a.o. den dyptgripende beskrivelse av byrom, høyde, funksjon, trafikk, sikkerhetsløsninger osv.
Det betyr imidlertid ikke at konkurransens vinner automatisk skal avvises i en plan- og designkonkurranse. Spørsmålet er om denne konkurransefordelen er utjevnet, slik at alle deltakerne i konkurransen har fått tilgang til de samme opplysningene. I vurderingen av om det foreligger en urimelig konkurransefordel skal det bl.a. tas med hva oppdragsgiver har og kunne ha gjort for å avhjelpe fordelen.
Avvisningsgrunn
Klagerne mener åpenbart at Statsbygg ikke har lykkes i å utligne denne konkurransefordelen. I tillegg dreier det seg om relevant informasjon som kan ha vært avgjørende betydning for konkurransen. I så fall fremgår det av forskriften for offentlige anskaffelser at oppdragsgiveren, i dette tilfellet Statsbygg, plikter å avvise tilbyderen med konkurransefordelen.
Et annet spørsmål er i forbindelse med konkurransen er juryens uavhengighet og anonymitet. Etter hva Anbud365 forstår klages det også på brudd på slike krav. Deltakere i plan- og designkonkurranser kjenner gjerne til jurysammensetningen på forhånd. For å unngå påstander om mangel på uavhengighet og anonymitet kan f.eks. jurymedlemmene selv erklære seg inhabile. Tilbyderne kan også protesterer dersom de ser at medlemmer av juryen f.eks. er tidligere samarbeidspartnere eller har andre bindinger til seg.
Likebehandling
Når intet av dette er gjort i forbindelse med regjeringskvartal-konkurransen, kan det være et brudd på kravet til likebehandling i LOA § 5 og de grunnleggende forutsetningene for gjennomføring av plan og designkonkurranser.
Det tredje punktet i klagen refererer seg til bl.a. forskrift til loven om offentlige anskaffelser § 3-7. Spørsmålet er om det er ansatte i Statsbygg som samarbeidet tett med hele eller deler av vinnerteamet i planprosessen forut for konkurransen. Hvis disse også har hatt en god porsjon innflytelse på resultatet av plan- og designkonkurransen, kunne det være aktuelt for disse å melde seg inhabile. Gjorde de ikke det, står vi overfor et brudd bl.a. på anskaffelsesreglene.
Til Aftenposten opplyser Statsbygg at signeringen av kontrakten vil bli utsatt, det betyr at karenstiden forlenges fra de regelfestede ti dagene. Karenstiden er tiden fra tildeling til signering av kontrakt. – Vi har akkurat mottatt klagen, og den skal vi gå gjennom og behandle grundig. Før vi har fått gjort det, er det vanskelig å kommentere saken, sier administrerende direktør i Statsbygg Harald V. Nikolaisen til Byggeindustrien.
Bli den første til å kommentere på "Regjeringskvartalet: Dette er klagepunktene Statsbygg må svare for"