Bort fra laveste pris, strenge klima- og miljøkrav, eget veiledningsområde under Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for maritime anbud og fylkeskommunal satsing på styrket kompetanse hos sine innkjøpere. Det er hovedpunkter i LOs anbefaling om bruk av offentlige anskaffelser til å styrke norske verft og arbeidsplasser. Og krav som blir stilt til norske leverandører, må også stilles til utenlandske leverandører, heter det fra LO.
I et brev, som Anbud365 har fått tilgang til, til flere fylkeskommuner peker LO på at det er en politisk målsetting å styrke norske verft og leverandørindustri og tjenester. Regelverket om offentlige anskaffelser trekkes frem som viktig verktøy, og LO mener at fylkeskommuner bør ha fokus på at anbud, både ved direkte og indirekte innkjøp, er slik utformet at de krav som blir stilt til norske leverandører også stilles til utenlandske leverandører. Det dreier seg om miljømessige, kvalitetsmessig og personellmessige krav.
Strenge krav til grønne løsninger
Når dette leses, er nytt regelverk om klima og miljø trådt i kraft. Hovedregelen er at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30%, men, understreker LO, klima- og miljø kan imidlertid også vektes høyere. Norsk maritim industri har sterk konkurransekraft innen bærekraft og grønne løsninger. LO mener derfor at offentlige oppdragsgivere må stille strenge miljøkrav og krav om grønne løsninger.
LO mener at man må gå bort fra lavest pris som ledende element ved tildeling av kontrakter. Ved at laveste pris blir vektlagt høyest ved tildeling, er det dessverre mange oppdrag som har gått til utenlandske tilbydere. LO mener derfor at andre tildelingskriterier enn pris må tillegges vekt. Offentlige oppdragsgivere bør stille klima- og miljøkrav og kriterier både i kravspesifikasjonen – i tillegg som tildelingskriterium, oppfordrer LO.
Lærlinger og DFØ-veiledning
Krav til lærlinger eller med tilsvarende utenlandsk opplæring må gjelde for alle tilbydere, poengterer LO. I vurdering av pris fra utenlandske verft må prisen inkludere komplett levering i norsk havn, og i evaluering av anbud må også merkostnader til oppfølging av utenlandske verft tas med.
LO mener at man bør se på muligheten for å etablere et veiledningsområde under Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) til hjelp for dem som skal utforme maritime anbud for å sikre at politisk målsetting oppnås. Dessuten, heter det i brevet, bør fylkeskommunene, se på hvordan man kan bygge opp nødvendig kompetanse hos sine innkjøpere for å sikre norsk verftsindustri, og norske arbeidsplasser.
Bli den første til å kommentere på "Slik vil LO bruke offentlige anskaffelser til å styrke norske verft"