1.september trådte digitaliseringen for alvor inn i veidriften her til lands. Da startet første test av en ny standard for digital samhandling – et resultat av innovativt utviklingsarbeid. Mesta (veidrift) og Traftec (elektro) skal stå for testen – de deler en veidriftskontrakt der Nye Veier er oppdragsgiver. For trafikantene bidrar den nye standarden for digital samhandling til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal, fremgår det av en pressemelding.
– Digitaliseringen gjør at vi kan dele data sømløst mellom våre egne systemer og Mesta og Traftec sine systemer. Det gjør at koordineringen blir bedre, planleggingen smartere, det blir lettere å prioritere riktig, sier direktør for utbedring og drift i Nye Veier, Benedichte Limmestøl Hellesand.
Utviklingsarbeid
Den nye standarden er et resultat av et samarbeid mellom Nye Veier, Statens vegvesen og Novari IKS i regi av Leverandørutviklingsprogrammet. Målet er å utvikle felles, nasjonale API-er for å muliggjøre toveis, tilnærmet sanntids kommunikasjon mellom veiforvalternes driftssystemer og entreprenørenes systemer. Novari IKS ivaretar utvikling og forvaltning av fylkeskommunenes felles IT-systemer innen utdanning, samferdsel og teknologi.
Arbeidet begynte høsten 2024. Siden har en arbeidsgruppe med representanter fra alle de 17 veiforvalterne jobbet målrettet med å utarbeide spesifikasjoner. Nå er versjon 1.0 av kjerne-API-ene klar – og da er det tid for testing!
Høyere kvalitet
Kontrakten med Nye Veier innebærer at Mesta og Traftec skal drifte Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september. Slik digital samhandling gir høyere kvalitet på leveransene og gjør det lettere å oppdage og rette feil raskt, fremgår det av en pressemelding.
Med dedikerte leverandører på hvert sitt fagområde blir det enklere å følge opp strenge krav til både sikkerhet og miljø. I kontraktene er det krav om at Mesta og Traftec alltid må være klare til å rykke ut hvis det skjer noe på veien, f.eks. ulykker, bilhavari, brann, ras, flom eller skader på veien.
Innovasjonsfond
Nye Veier har også et eget innovasjonsfond. Sammen med Traftec kan fondet bl.a. brukes til å finne bedre måter å håndtere alarmer fra utstyret i trafikkstyringsanleggene på. – Dette vil bidra til raskere responstid og bedre oppetiden på veiene våre, ifølge Limmestøl Hellesand.
Nye Veier har i disse kontraktene tatt i bruk en målprismodell som gir lavere kostnader og mer forutsigbarhet. – På denne måten deler vi risikoen mellom oss og entreprenørene. Dette mener vi gir et mer bærekraftig samarbeid og sikrer at ressursene blir brukt mest mulig effektivt til fordel for trafikantene, heter det.
Femårige-kontrakter
Driftsavtalen gjelder for de veistrekninger Nye Veier har bygget ut på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder, i tillegg til E39 i Agder. Kontraktene gjelder i fem år, med mulighet for å bli forlenget med inntil tre år, og bidrar til økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og mer bærekraftig drift.
Bli den første til å kommentere på "Splitter driftskontrakt, ny standard for digital samhandling skal testes"