En serie anskaffelser i pipeline med alternative gjennomføringsformer. Det vil pirre markedets interesse for å delta i konkurransene, gjøre det interessant å utvikle konkurransedyktige forslag. Det rådet får svenske Trafikverket i en ekspertrapport, der temaet er hvordan private på bet mulig måte kan bidra til å styrke infrastrukturen i Sverige.
På oppdrag fra den svenske næringslivsorganisasjonen Almega, en del av Svensks Näringsliv, har Fredrik Bergström, PhD i økonomi og en av Sveriges fremste eksperter på infrastruktur, skrevet rapporten: « Lyft infrastrukturen Om hur privat kapital och kompetens kan bidra till att framtidssäkra infrastrukturen?» Spørsmålet var hvordan privat sektor kan bidra til å styrke svensk transportinfrastruktur.
En viktig konklusjon
Offentlige anskaffelser er viet oppmerksomhet i rapporten. En av dens viktigste konklusjoner lyder slik:
Det er viktig å velge riktig prosjekt, gjøre hensiktsmessige forberedelser, anskaffe på en klok og konkurransedyktig måte og følge opp prosjekter systematisk gjennom hele kontraktsperioden. Gjøres dette er det store muligheter for å styrke infrastrukturen, selv om det ville bety noe høyere finansieringskostnader.
Flere prosjekter etter hverandre
For å sikre at det beste anbudet vinner, bør det gjennomføres anskaffelser hvor flere konsortier deltar, heter det i rapporten. En erfaring er at jo mer komplekse prosjekter blir, jo færre er forberedt på å levere anbud.
En metode for å øke interessen for å delta i en anskaffelse er ved å få anskaffet flere prosjekter etter hverandre for å skape større interesse. Budprosessen er kostbar for tilbyderne og det er en risiko for ikke å vinne en anskaffelse, slås det fast i rapporten. For å gjøre det interessant å utvikle konkurransedyktige forslag, bør Trafikverket utvikle en «pipeline» av prosjekter med alternative gjennomføringsformer. Ved å åpne opp for flere prosjekter økes også læringen ved Trafikverket.
Identifisere tilbydere
I rapporten pekes det også på at en eller annen form for prekvalifisering kan være en metode for å identifisere mulige tilbydere og også for å få bedre kunnskap om hvordan anskaffelser og prosjekter bør gjennomføres.
Interesse fra «markedet» er sentralt, heter det, og derfor er det viktig at prosjektene legges opp på riktig måte.
Bli den første til å kommentere på "Svensk råd: Slik pirrer du markedets interesse for infrastruktur-anskaffelser"