Tar i bruk hasteanskaffelse for ny jernbanebru i Gudbrandsdalen

Anbud365: Tar i bruk hasteanskaffelse for ny jernbanebru i GudbrandsdalenStortingsrepresentant Trond Helleland (t.v.) spurte og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarte – om anskaffelsesprosessen knyttet til ny jernbanebru i Gudbrandsdalen.

Skriv ut artikkelen

Bane NOR forbereder en hasteanskaffelse av en «totalentreprise med samhandling» for så raskt som råd er få ny jernbanebru over Gudbrandsdalslågen. Ekstremværet Hans tok jo den gamle brua. Bane NOR legger også opp til et enkelt og lite arbeidskrevende tilbudsarbeid for entreprenøren. Dette fremgår av et svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.

Ødeleggelsene etter Hans har fått omfattende konsekvenser for både vei- og jernbaneinfrastruktur. Spesielt ille er det for Dovrebanen som er stengt etter at flommen tok jernbanebrua over Lågen ved Ringebu 14. august. – Det må finnes en nødløsning når en er skikkelig i knipe, vi kan ikke ha en vanlig anbudsprosess i den situasjonen vi står i. Hva gjør statsråden for å bidra til raskere prosesser? Det skriftlige spørsmålet kom fra stortingsrepresentant Trond Helleland. Adressat var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Vil ta lang tid

I sitt svar konstaterte han at Bane NOR per nå ikke kan si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Gudbrandslågen er gjenopprettet, men det er på det rene at dette vil ta lang tid. Bane NOR ser på flere alternativer for å bygge en midlertidig bru over Gudbrandsdalslågen, samtidig som planleggingen av en ny, permanent bru er i gang. Målet er klart: Å raskest mulig få på plass en ny jernbanebru. Og:

– Det første som må gjøres er uansett å fjerne delene av brua som ligger i elva. Bane NOR har med hjemmel i Forsyningsforskriften § 9-3 gjennomført anskaffelse uten konkurranse av rådgivingstjenester og entreprenørtjenester for å få Randklev bru opp av vannet. Grunnlag for å bruke denne hjemmelen er flom med påfølgende skader på konstruksjon og miljø som må rettes umiddelbart, konstaterte statsråden.

Høygir og hasteanskaffelse

Bane NOR har knyttet til seg rådgivende fagekspertise, og vil inngå kontrakt med en entreprenør som kan bistå foretaket i planleggingen og byggingen av den raskeste og beste løsningen.

– Arbeidet med en permanent løsning er mer langsiktig, men også her jobbes det på høygir, slo Nygård fast. Bane NOR forbereder en hasteanskaffelse av en «totalentreprise med samhandling». Det innebærer et tett samarbeid mellom Bane NOR og entreprenøren, som skal kunne påvirke hvilke løsninger som blir valgt, hva som bygges når og hvordan det skal bygges. Bane NOR ønsker at dette skal skje raskt, og legger derfor opp til et enkelt og lite arbeidskrevende tilbudsarbeid for entreprenøren.

1 kommentar på "Tar i bruk hasteanskaffelse for ny jernbanebru i Gudbrandsdalen"

  1. Hans Erik Bjerke | 19. oktober 2023 på 05:51 | Svar

    Da bør man ta høyde for et dobbeltspor.
    Billigere å gjøre det når man først er i gang enn å måtte gjøre det senere…

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.