De dramatiske brannene i Gudvangatunnelen og Oslofjordtunnelen utgjør bakteppet for et utviklingsprosjekt i regi av Statens vegvesen. Prosjektet er et av fire innovasjonspartnerskap som fikk midler fra Innovasjon Norge i 2017. Vegvesenet ønsker å utfordre markedet på løsninger som gjør det mulig i sanntid å oppdage og gi informasjon om hva som skjer, og hva trafikantene bør gjøre dersom det oppstår en uventet hendelse i en tunnel.
Evakuering av tunnel ved brann eller en annen hendelse har som utgangspunkt prinsippet om selvredning. Det vil si at trafikantene snarest mulig selv må ta seg ut av tunnelen enten til fots eller ved hjelp av kjøretøy. Selvredningsprinsippet er generelt akseptert i samfunnet, også internasjonalt, og gjelder for alle typer byggverk og hendelser.
For at selvredning i tunnel skal kunne fungere godt i praksis, må tunnelen være utformet for og utrustet med teknologi eller annet utstyr som gir støtte til trafikanter og innsatsmannskaper i en nødsituasjon. Dette er ikke tilfellet i dag. Det er også sentralt at befolkningen er klar over prinsippet og dets hensikt.
Gudvangatunnelen og Oslofjordtunnelen
Der er gjennomført en rekke spørreundersøkelser om hva trafikantene mener om norske vegtunneler og om hvordan det er å kjøre gjennom dem, eksempelvis intervjuene som er foretatt blant trafikantene som var i tunnelen under brannene i Gudvangatunnelen og Oslofjordtunnelen.
Flere offentlige granskinger (Statens Havarikommisjon for Transport, Vegtilsynet og Riksrevisjonen) påpeker imidlertid at selvredning i tett røyk er en stor påkjenning og stiller for store krav til trafikantene. De påpeker alle at det er stort behov for å forbedre forutsetningene for at selvredning skal kunne fungere.
Produkt eller metodikk
Prosjektet til Statens vegvesen har som målsetning er at det blir utviklet nye og smarte løsninger for at selvredningsprinsippet skal kunne fungere i norske vegtunneler. Prosjektet skal føre frem til et ferdig produkt eller ny metodikk som etaten kan kjøpe om løsningen oppfyller de riktige kravene og forutsetningene.
Innovasjonspartnerskap skal benyttes som prosedyre. Etter pre-kvalifiseringen leveres det tilbud fra kvalifiserte leverandører eller konsortium. Konkurransen gjennomføres etter prosedyren konkurranse med forhandlinger. Når forhandlingene er avsluttet, vurderes de endelige tilbudene og det kan inngås ett eller flere innovasjonspartnerskap. Det kan være parallelle løp dere flere leverandører utvikler samme løsninger, eller det kan inngås innovasjonspartnerskap med leverandører som har komplementerende løsninger. Det som er spesielt med ordningen er at man kan utvikle en ny løsning og gå til anskaffelse i etterkant i én og samme kontrakt.
Dialog med leverandører
Gjennom markedsdialogen før utlysning av innovasjonspartnerskapet ønsker Statens vegvesen å avdekke om leverandørene forstår behovet, om de er interessert, og om det finnes leverandører som mener de kan utvikle en løsning gjennom innovasjonspartnerskapet. Statens vegvesen får prosjektstøtte i gjennomføringen fra Innovasjon Norge, Difi og Nasjonalt program for leverandørutvikling
Les mer om utviklingsprosjektet i regi av Statens vegvesen her.
Bli den første til å kommentere på "Tunneldrama bakteppe for vegvesenets innovasjonspartnerskap"