Uklare vedtak og ullent ansvar bak båtinnkjøp i Finnmark

Anbud365:Uklare vedtak og ullent ansvar bak båtinnkjøp i FinnmarkMange spørsmål knyttet til et båtkjøp i Troms og Finnmark fylkeskommune. På bildet ansvarlig fylkesråd for samferdsel i fylkeskommunen, Agnete Masternes Hanssen (foto: Sunniva Tønsberg Gaski/TFFK).

Skriv ut artikkelen

Et fylkeskommunalt båtkjøp i Finnmark er et eksempel på en anskaffelse med uklare vedtak og ullent ansvar. Det dreier seg om en kombibåt, «Hollendaren». De som var med i møtet, som avgjorde kjøpet, vil ikke uttale seg til Finnmark-avisene, eller sier de ikke husker hva som skjedde i møtet. Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo i Troms og Finnmark fylkeskommune sa talerstolen i juni i år at båten neppe var blitt kjøpt inn om nåværende fylkesråd hadde fått bestemme. Han varslet en skriftlig redegjørelse om saken. Bjørn Inge Mo gikk bort litt over to uker etter dette møtet.

Finnmark Dagblad, Finnmarksposten og iFinnmark har alle forsøkt å nøste opp i det som skjedde rundt kjøpet – og skrevet om det. Båten ble døpt i juni i år. Det er tidligere meldt at kjøpsprisen fra verftet Brødrene Aa fra Hyen i Gloppen kommune i Vestland fylke var på 83,5 millioner.

De nevnte Finnmarks-mediene har ikke klart å finne denne bevilgningen i budsjettvedtakene hverken i gamle Finnmark fylkeskommune eller nåværende Troms og Finnmark fylkeskommune. Ingen av investeringsbudsjettene fylkestingene har vedtatt disse årene, nevner investeringen med rene ord. De som var med i møtet i fylkesrådet, som avgjorde kjøpet, vil ikke uttale seg, eller sier de ikke husker hva som skjedde i møtet.

Innfase ny båt

I juni 2018 behandlet fylkestinget i daværende Finnmark fylke en sak om rutetilbudet i Vestre Loppa, samt behovet for reservebåt. I fylkestinget ble det gjort et vedtak som gjelder kjøp av båt, og det konkrete beløpet som ble nevnt, var 7,7 mill, samt et uspesifisert beløp for salg av en skyssbåt. I oktober fikk administrasjonen en politisk bestilling om å «innfase ny båt».

I budsjettet for 2020, vedtatt av den såkalte Fellesnemnda – en overgangsordning før fylkessammenslåingen ved nyttår 2019/2020, er det en post som heter «Hydrogenhurtigbåt Varanger» på 50 mill. I februar 2020 ble det kunngjort på den da sammenslåtte fylkeskommunens nettside at alt var klart for å sende ut anbudspapirer.

Hasteparagraf

I juli 2020 ble fylkestingets medlemmer orientert om kjøpet. Samme dag ble det gitt skriftlig beskjed til de som ikke nådde opp i anbudskonkurransen. Der heter det at båten er bestilt til Finnmark fylkeskommune, som også har tildelt kontrakten til Brødrene Aa. Vedtaket ble fattet etter den såkalte hasteparagrafen, dvs at saken egentlig skulle vært behandlet av fylkestinget, men at fylkesrådet i gitte tilfeller kan ta samme myndighet som et fylkesting.

Saken er fremdeles stemplet unntatt offentlighet, og er fortsatt hemmeligholdt på fylkeskommunens nettside. Men Finnmarksmediene har funnet ut at det i vedtaket står at bygging dekkes inn gjennom omdisponering av midler kr 50 mill. avsatt til «hydrogenbåt» i budsjettet 2020, og følges opp med egen sak om fullfinansiering ved kommende budsjettbehandling. Kostnaden var beregnet til 86 mill. På fylkestingsmøtet i oktober blir vedtaket referert fra fylkesrådet, uten at kritikk ble fremsatt.

Varslet skriftlig redegjørelse

Så, i desember 2020 behandler fylkestinget en sak om «budsjettoppfølging investering pr. 15.10.2020». Selve vedtaket i fylkestinget i denne saken sier ikke noe om bevilgning til innkjøpet av kombibåt. Men om man går til vedlegget, finner man en fotnote på side 7. Her sies det: «Kollektiv øst: økning av rammen for inndekning av investering i ny kombibåt er ikke tatt med. Udisponerte lånemidler fra andre prosjekt er midlertidig omdisponert for å dekke kostnader i 2020. Dette korrigeres ved tilbakeføring fra samlet bevilgning til kombibåten i 2021».

Bli den første til å kommentere på "Uklare vedtak og ullent ansvar bak båtinnkjøp i Finnmark"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.