Veritabel mediestorm om Norges første Best Value Procurement–anskaffelse

Anbud365: Veritabel mediestorm om Norges første Best Value Procurement–anskaffelseIngrid Dahl Hovland, adm. dir. i Nye Veier AS, har hatt en stri tørn ifmr mediestormen knyttet til en prekvalifisering.

Skriv ut artikkelen

En veritabel mediestorm har rammet Norges første Best Value Procurement–anskaffelse – E18 Rugtvedt – Dørdal – i regi av det nye selskapet Nye Veier. «Stormens øye» har vært at selskapet i sin prekvalifisering av entreprenører har fulgt regelverket. Samtidig stiller selskapet alle seriøsitetskrav som bransjen og fagbevegelsen har stilt seg bak.

Norges første anleggsprosjekt der Best Value Procurement legges til grunn, strekningen E18 Rugtvedt – Dørdal, i regi av Nye Veier. Det er en prosess som skal sikre gode og seriøse aktører. Samarbeidspartner i dette pilotprosjektet er Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT).

Det har vært store oppslag i mediene etter at det ble kjent at det spanske entreprenørselskapet Acciona Infraestructuras ble prekvalifisert på strekningen samtidig som de er siktet for omfattende økonomisk kriminalitet. De andre tilbyderne på jobben er Hæhre, Veidekke/AF og NCC. I en kommentar heter det på Nye Veiers nettside:

Rettskraftige dommer

«Gjennom prekvalifisering er det stilt både skal- og bør-krav relatert til samfunnsansvar og helse, miljø og sikkerhet. Alle som blir prekvalifisert har tilfredsstilt samtlige skal-krav. Vi snakker her om over 100 krav. Noen av disse kravene går på plikt og rett til avvisning. Plikt til avvisning er knyttet til rettskraftige dommer for korrupsjon og organisert kriminalitet. Her har vi som oppdragsgiver en plikt til å avvise. Ingen av dem som er prekvalifisert har slike dommer på seg.

Hochtief er dømt for prissamarbeid i Sør-Afrika, og datterselskapet Leighton er blitt anklaget for korrupsjon i Australia. Prissamarbeidet gir rett til avvisning, ikke plikt, mens anklager om korrupsjon gir hverken plikt eller rett. Samtidig er selskaper som NCC, Veidekke og Skanska dømt for prissamarbeid, uten at disse er avvist i konkurranser hos Statens vegvesen. Nye Veier kan ikke avvise selskaper på annet grunnlag enn rettskraftige dommer for korrupsjon eller prissamarbeid – om de er tyske eller norske spiller ingen rolle. Vi praktiserer avvisning i saker vedr. korrupsjon og organisert kriminalitet, dersom det er rettskraftige dommer som er tre år eller nyere.

Likebehandling er et sentralt prinsipp i rettspleien, vi synes det er et bra prinsipp også i behandling av tilbydere.»

Følger Difi–oppskrift

Det fremgår av et oppslag i bygg.no at Nye Veier håndterer praktiseringen av avvisning slik det fremgår av skriv fra regjeringen i 2011, og som også fremgår av nettsidene til Difi.

Nye Veier har inntatt alle seriøsitetskrav som bransjen og fagbevegelsen har stilt seg bak. I tillegg har de gått lenger og stilt strengere krav, blant annet til andelen fagarbeidere. De har stilt krav om 50 posent, ikke 40 prosent, som er bransjekravene, in tillegg krav om syv prosent lærlinger i prosjektene. Nye Veier har store ambisjoner for utøvelse av samfunnsansvar. Andre krav:

  • Nye Veier arbeider med avtale om LO-koordinator i alle våre prosjekter.
  • Rapporteringsplikt til sentralskattekontor for utenlandssaker
  • Krav til lønns- og arbeidsvilkår
  • Bruk av underleverandører, herunder innleid arbeidskraft
  • Krav om betaling til bank
  • Revisjon underveis
  • ISO 26000 eller tilsvarende for samfunnsansvar (CSR)
  • Krav om politiattest for tilbydere
  • Språkkrav
  • Krav til at totalentreprenør skal sikre at alle arbeidstakere har fått opplæring i samfunnsansvar, HMS og risikoforståelse
  • Setter grensen ved to ledd under totalentreprenør, og bemanningsselskap regnes som et ledd.

Bli den første til å kommentere på "Veritabel mediestorm om Norges første Best Value Procurement–anskaffelse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.