– Vi i Bane NOR ønsker å sikre at jernbanesektoren har de beste hodene, også i fremtiden, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR. Derfor inviterte hun rådgivningsbransjen til workshop for å finne ut om Bane NORs egne anskaffelsesprosesser kan bidra til dette. Målet er å teste ut nye tilpassinger allerede i høst, i en anskaffelse av rådgivertjenester. Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) er godt fornøyd med at byggherren vil ha tettere dialog med bransjen om anskaffelse av rådgivere.
– Vi vil ikke ende opp som Kodak, som ikke klarte å tilpasse seg den teknologiske utviklingen og havnet helt på sidelinjen, sier hun. – Dette handler om å sikre at jernbanen er en bærekraftig del av fremtiden, og at vi må skape rom for mangfold, ny kompetanse og kanskje et nytt tankesett. Det ansvaret ønsker vi å ta.
Bakgrunnen for workshopen som nylig ble gjennomført, er innspill fra prosjekterende rådgivere om at Bane NORs anskaffelsesprosesser i rådgivningskontrakter ikke er optimale. Det er stort fokus på formell utdanning og jernbaneerfaring, noe som kan føre til at for eksempel yngre ansatte eller folk med bakgrunn fra andre bransjer ikke får mulighet til å få sentrale prosjektroller i rådgiverens team.
– Jernbanen er jo en bærekraftig sektor når det kommer til klima og miljø, sier Bettina Sandvin. – Men vi har en vei å gå når det kommer til å gjøre bransjen mer bærekraftig og mangfoldig, ved å legge til rette for utvikling av nye talenter som har kompetansen vi trenger i fremtiden. Derfor ønsker vi en dialog om hvordan vi kan bli bedre på dette.
Ønsker nytenkning
Som utgangspunkt for workshopen hadde Bane NOR laget denne hypotesen: «Rådgivningsfirmaene har dyktige medarbeidere som de ikke får solgt inn i sentrale prosjektroller på grunn av Bane NORs krav til kompetanse og evalueringskriterier». Deltagerne i workshopen, som kom fra flere av landets største rådgiverselskaper, kom med en rekke innspill om hvordan dette kan løses på en bedre måte. Det kom blant annet inn ønsker om å gi rådgiverne større frihet til å selv sette sammen sine prosjektteam, muligheten til å ha «frie» stillinger i teamene, og bruk av prestasjonsbaserte evalueringsmetoder. Så er spørsmålet hvordan Bane NOR kan bidra til at de rette menneskene kommer i de rette posisjonene i jernbaneprosjekter.
– Det er helt klart at våre kontraktkrav er avgjørende, sier Bettina Sandvin. – På workshopen kom det klart frem at for rådgiverbransjen er det rett og slett en risiko å tenke nytt når det kommer til teamene de presenterer i sine tilbud. Det skjønner jeg godt, og det er akkurat dette vi må ta høyde for i våre konkurranser.
RIF: – Bra med tettere dialog
– Jeg synes det er helt glimrende at Bane NOR tar dette initiativet, sier Ari Soilammi, utviklingssjef i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF). – Det er veldig bra at byggherren vil ha tettere dialog med bransjen om anskaffelse av rådgivere. Fokus på mangfold synes vi også er kjempebra. Vi er opptatt av at man evaluerer teamet til rådgiveren slik at man får med både de yngste rådgiverne – og de som ikke har høy formalutdanning, men lang og verdifull praksis.
– Hva tenker du om det som kom frem på workshopen?
– Det var en god gjeng som representerte rådgiverbransjen. Det var en veldig åpen dialog og en bra prosess, så jeg tror at Bane NOR har fått med seg noen viktige innspill som kan brukes.
Bane NOR har flere rådgivningskontrakter som skal ut i markedet i tiden fremover, og Sandvin ønsker å arbeide videre med innspillene fra workshopen så snart som mulig.
Bli den første til å kommentere på "Vil finne ut om egne anskaffelsesprosesser kan bidra til å løfte frem talenter"