Forslaget til menneskerettighets-krav fra DFØ og Etisk handel Norge (EHN) bør ikke anbefales for bygg- og anleggsoppdrag slik det nå er utformet. Forslaget må enten revideres eller legges frem i ulike versjoner tilpasset innkjøps-virkeligheten i de enkelte bransjer. Dessuten bør forslaget lages i form av en anbefaling fra DFØ som forankres hos oppdragsgiver- og leverandørsiden. Dette mener Backe, som er blant landets største eiendoms- og entreprenørselskaper.
Backe har gitt høringssvar til forslag til standardformulerte kontraktsvilkår, krav og kriterier for å fremme grunnleggende menneskerettigheter ved anskaffelser av høyrisikoprodukter (LOA §5). Det er Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Etisk handel Norge (EHN) som står bak høringsutkastet.
Partssammensatt arbeid
Backe mener grunnleggende prinsipielt at arbeid med kontraktsbestemmelser, kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier bør organiseres som partssammensatt arbeid der oppdragsgivere og leverandører møter myndighetene.
Konsernet stiller seg positive til formålet – å fremme grunnleggende menneskerettigheter i alle anskaffelser. – Grunnleggende mener Backe at samarbeid, deling og felles prosjekter er det viktigste virkemidlet for å oppnå konkrete resultater i arbeidet med bedring av grunnleggende menneskerettigheter, heter det, og:
– UN Global Compact Denmark kommenterer dette slående i sin DD-rapport for bygg og anlegg med; «You can not do this one company alone”.
Krevende
I sitt høringssvar refererer Backe til en undersøkelse gjennomført av studenter ved Oslo Met på oppdrag for Etisk Handel Norge. Undersøkelsen konkluderer bl.a. med at arbeidet er krevende grunnet komplekse verdikjeder og lite tilgjengelig informasjon. Undersøkelsen peker på satsning på samarbeid og koordinert arbeid med risiko, deling av systemer og redegjørelser, som også er Backes hovedpoeng.
– Dette er et krevende område, med lite sporbarhet og lav modenhet i internasjonale verdikjeder. Forslaget som DFØ har sendt på høring tar ikke innover seg dette, fremholder Backe, og inneholder plikter og sanksjoner som går langt utover det som er innarbeidet i norsk lovgivning.
Ikke forholdsmessig
Backe skriver også at krav i kontraktsvilkår som går vesentlig ut over kravene i åpenhetsloven, med påfølgende sanksjonering er ikke forholdsmessig – gitt kompleksitet, ressursbehov og reel mulighet til innsikt.
Det store eiendoms- og entreprenørselskaper ber DFØ enten revidere dokumentsettet generelt eller etablere ulike versjoner som forholdsmessig samsvarer med innkjøpsrealiteter i de ulike næringene. Forslaget bør ikke anbefales for bygg- og anleggsoppdrag, slik det nå er utformet. En anbefaling fra DFØ bør utarbeides og forankres hos oppdragsgiversiden og leverandørsiden.
Bli den første til å kommentere på "Vil ha standard menneskerettighetskrav forankret hos oppdragsgiver og leverandør"