Når Trøndelag fylkeskommune nå kunngjør nye driftskontrakter for fylkesveier skal det kreves at hovedentreprenør har tariffavtale – tross advarsler fra fylkeskommunenes jurister. Bak vedtaket ligger et ønske om å teste ut handlingsrommet i anskaffelsesreglene som følger av EØS-avtalen. For to år siden ble et liknende forslag nedstemt. Nå mener fylkestinget at tiden er moden for å prøve seg.
Fylkestingssaken dreier seg om mandat for driftskontrakter. Tilbake i 2019 vedtok fylkestinget at det ved utlysning av driftskontrakter skulle stilles krav om at entreprenørene skal ha inngått tariffavtale.
Avdelingen for jus og anskaffelser i fylkeskommunen ble imidlertid bedt om å vurdere om fylkeskommunen lovlig kunne stille krav til tariffavtale i nye driftskontrakter på fylkesvei. Konklusjonen herfra var tydelig: Anskaffelsesregelverket og EØS-avtalen er til hinder for at man kan stille krav om at leverandører pålegges å inngå tariffavtale. Det anbefales at fylkeskommunen i sine driftskontrakter stiller de krav som følger av forskrift
om lønns – og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter. Hvis man stiller krav om inngåelse av tariffavtale, kan det utsette fylkeskommunen for en ikke ubetydelig søksmålsrisiko.
Dobbeltstemme avgjorde
Da fylkestinget fikk slik informasjon stemte 28 for et forslag om å stille krav om at det hos hovedentreprenør skal være inngått landsomfattende tariffavtale. Samme antall stemte for et forslag om at fylkeskommunen rett nok ønsket å stille krav om tariffavtale i sin driftskontrakter, men at risikoen er for stor. Varaordføreren som var møteleder, hadde dobbeltstemme og sikret sistnevnte forslag flertall.
Så kom det i år fram nye driftskontrakter som skulle ha mandat. Her var forslaget fra administrasjonen at på områder dekket av forskrift om allmenngjort tariffavtale skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med gjeldende forskrifter. På områder som ikke er dekket av denne forskriften, skal entreprenøren ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til gjeldende landsomfattende tariffavtale for den aktuelle bransje.
Krav om tariffavtale
Men fylkestinget vedtok likevel et forslag om at det skulle stilles krav om landsomfattende tariffavtale hos hovedentreprenør.
En av fylkestingsrepresentantene, Pål Sture Nilsen, som stemte for forslaget, sier til bladet Arbeidsmanden at fylkestingets vedtak ikke vil ha noen umiddelbare konsekvenser for veidriften. Alle de store hovedentreprenørene i fylket har allerede tariffavtale. Og vedtaket setter ikke krav til at underentreprenører har tariffavtale.
Både Nilsen og fylkesvaraordfører Tomas Iver Hallem sier at vedtaket kan sees på som et initiativ for å teste ut handlingsrommet. For meg, sier Nilsen til Arbeidsmanden, er det åpenbart at krav om tariffavtale er et område vi bør utfordre EØS-avtalen på.
Bli den første til å kommentere på "Vil teste ut handlingsrommet – krever tariffavtale av hovedentreprenører"