Statens vegvesen ville bytte ut en underleverandør innen årets utgang, men det ville ikke Nord-Troms og Senja tingrett være med på. Kravet om utskifting må først endelige vurderes i en ordinær rettssak, fremgår det av rettens ferske kjennelse om midlertidig forføyning. Saken gjelder krav om utskifting av et transportselskap fra OPS-prosjektet E10/rv.85 Hålogalandsvegen etter alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser. Ifølge kontrakten kan Statens vegvesen kreve utskifting av underleverandør ved gjentatte og alvorlige brudd knyttet til arbeidsforhold og sosiale forhold.
Bakgrunnen for saken er at det i en foretakskontroll i 2024 av transportselskapet A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS avdekket Statens vegvesen totalt 1832 brudd på regler om kjøre- og hviletid. 783 av dem er kategorisert som meget alvorlige overtredelser. Mange av overtredelsene er knyttet til E10 Hålogalandsvegen.
Kontrollere, sanksjoner …
Dette er ikke første gang lignende forhold har blitt avdekket hos selskapet fra Troms. Foretakskontroll i henholdsvis 2011 og 2016 avdekket også en rekke brudd. Funnene i 2024 gjenspeiler i stor grad samme type brudd som ble funnet i 2011 og 2016, fremgår det av en pressemelding fra vegvesenet.
Kontrollhistorikken viser at foretaket, tross gjentatte sanksjoner, ikke iverksetter lovpålagte rutiner knyttet til registrering og lagring av kjøre- og hviletidsdata. Firmaet har allerede fått en rimelig mulighet til å forbedre rutiner uten at det synes å ha hjulpet.
Tilstrekkelige brudd?
Nord-Troms og Senja tingrett konstaterte i sin avgjørelse at det er stadfestet et ikke ubetydelig antall alvorlige brudd på bestemmelsene for kjøre- og hviletider hos A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS. Men tingretten er usikker på om bruddene er tilstrekkelige og godt nok dokumentert til å kreve at selskapet skal skiftes ut, og at dette spørsmålet må prøves i en ordinær rettsak.
Tingretten mener også at ulempen Vegvesenet påføres ved forføyningen, ikke står i åpenbart misforhold til den interesse saksøkeren har av å få stå i kontrakten til spørsmålet er endelig avgjort i rettsapparat.
Anke?
– Her er vi i utgangspunktet uenig med tingrettens kjennelse på flere punkt. Nå skal vi lese kjennelsen nøye, og så må vi vurdere om vi skal anke forføyningssaken. Det sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen i pressemeldingen.
Fristen for å anke er en måned.
Statens vegvesen hadde satt frist for å skifte ut underleverandøren til 31. desember 2024, klokken 24:00.
Bli den første til å kommentere på "Ville skifte ut underleverandør – det ville ikke tingretten gå med på"