I den tidligere småkommunen kunne skoler, barnehager og SFO kjøpe mat direkte fra nærbutikken. Men så ble kommunen slått sammen med en mye større, og i den nye kommunen var det avtale for matinnkjøp i regi av et fylkeskommunalt innkjøpssamarbeid som gjaldt. Da var et bare en mindre del man kunne handle lokalt. Det skapte misnøye. Men Lyngdal-ordfører Jan Kristensen mente det var gode priser og mye å spare på innkjøpssamarbeids-avtalene. Før nye matavtaler skal forhandles, skal politikerne få komme med sine synspunkter, lovet han.
Drøyt 10 000 bor nå i Lyngdal kommune vest i Agder. For noen år tilbake ble den nordøstlige nabokommune Audnedal en del av Lyngdal, og det var utgangspunktet for interpellasjonen ordfører en svarte på. Så lenge Audnedal kommune bestod, var det en selvfølge at skolene, barnehagene og SFO gjorde sine innkjøp på nærbutikken, het det.
Misnøye med matavtale
Nå var det misnøye med en innkjøpsavtale til kommunale skoler, barnehager og SFO i Lyngdal. Skuffelsen gjaldt de negative distriktspolitiske konsekvensene avtalen medfører. I Lyngdal nord gjelder dette spesielt for nærbutikkene i bygda nær skolene, barnehagene og SFO. For en lokal butikk vil et bortfall av matvarekjøp fra skoler, barnehager og SFO være godt merkbart på årsomsetningen. Nabokommuner er ikke med i en slik avtale, heter det, her kan skolene, barnehagene og SFO handle det de trenger på nærbutikken.
Lyngdal-ordfører Jan Kristensen minnet i sitt svar om at kommunen i dag har flere innkjøpsavtaler som gjelder matvarer. Kommunen er med i Offentlig Fellesinnkjøp Agder (OFA), og derfor tilsluttet de fleste av deres innkjøpsavtaler. – Det er flere gode grunner til å følge disse innkjøpsavtalene som blir utarbeidet for hele Agder, fremholdt ordføreren. Vi oppnår gode priser og slipper å ha interne ressurser til å utarbeide avtaler. Ikke minst sikrer vi at vi holder oss innenfor regelverket for offentlige anskaffelser som er et komplisert regelverk.
Distriktspolitikk
Når det gjelder distriktspolitikk, fremhevet ordføreren at det er helt riktig at det er en viss fleksibilitet i innkjøpsavtalene kommunen er med på, som man kan bruke til å støtte de lokale butikkene. Lyngdal kommune er bare forpliktet til å kjøpe 80% av varene som
innkjøpsavtalene omfatter. – 20% kan da handles lokalt, og dette blir gjort i dag, opplyste ordføreren. Dersom administrasjonen skal utarbeide innkjøpsavtaler selv, krever dette økte administrative ressurser og sannsynligvis vil dette igjen medføre høyere innkjøpspriser totalt sett, siden Lyngdal kommune ikke har så stor markedsmakt som et stort innkjøpssamarbeid som omfatter alle kommunene i Agder og fylkeskommunen.
Ordføreren mente også at det heller ikke er sikkert at dette vil medføre at man får anledning til å handle mer lokalt enn dagens innkjøpsavtaler. Uansett må kommunen forholdet seg til regelverket om offentlig anskaffelser. Han mente at dagens innkjøpsavtale bør gå frem til utløp i 2024, og at saken kommer opp til politisk behandling i god tid før nye forhandlinger blir gjennomført.
Bli den første til å kommentere på "Etter kommune-sammenslåing: Før kunne vi handle lokalt, men nå …"