For første gang har Sykehusinnkjøp benyttet krav til etisk handel som tildelingskriterier. Trolig er dette også første gang i det hele tatt i en anskaffelse fra en norsk oppdragsgiver – i hvert fall så konkret som her, ifølge Grete T. Solli, fagsjef samfunnsansvar i Sykehusinnkjøp, divisjon Sør-Øst. Det dreier seg om en nasjonal anskaffelse av engangshansker til bruk ved undersøkelser i norske sykehus.
Det var divisjon sør-øst som kjørte prosjektet på vegne av nasjonale tjenester i Sykehusinnkjøp, og det var et ønske om i sterkere grad enn før å belønne leverandører som velger fabrikker med gode forhold.
Norske sykehus bruker millioner av engangshansker hvert år. Fabrikkene er i hovedsak i Malaysia. Solli forteller at etter å ha vært på oppfølging flere ganger siden første gangen i 2013, er de klar over at det i hovedsak er migrasjonsarbeidere som jobber i produksjonen av disse.
– Vi oppdaget alt i 2013 tvangsarbeid på en fabrikk hvor de ansatte ikke fikk tilgang på passene sine, sier hun. Vi så den gangen også gode fabrikker og ble fort klar over hver viktig det er å følge opp akkurat dette markedet tett. Alt i 2013 så vi at vi betalte akkurat det samme for en hanske om den var produsert på en fabrikk med gode arbeidsforhold eller en med dårlige. Det var derfor veldig viktig for oss å få våre leverandører til å forstå at de måtte velge fabrikker med omhu og være en krevende kunde slik at fabrikkene de sourcer fra, har anstendige arbeidsforhold.
Ønsket å belønne leverandører
Ved sist anskaffelse satte ble det satt kvalifikasjonskrav i anskaffelsen og Sykehuskjøp fulgte opp dette blant annet med oppfølging i Malaysia. – Ved den anskaffelsen som nå pågår – kjøp av engangshansker – ønsket vi i enda sterkere grad belønne leverandører som velger fabrikker med gode forhold, fremholder Solli. Da ble følgende tildelingskriterium:
“Produsenten av hanskene bør tilby sine migrasjonsarbeidere bedre vilkår enn minimumskravene i sentrale FN-konvensjoner, ILO-konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet. Oppfyllelse av kravet vil bli evaluert på bakgrunn av opplysninger om:
- hvordan produsenten oppbevarer migrasjonsarbeidernes dokumenter (f. eks pass) og hvordan migrasjonsarbeiderne får tilgang til dem
- hvilke grunnleggende helsetilbud som tilbys migrasjonsarbeiderne
- migrasjonsarbeidernes minimum- og maksimum lønn (begynnerlønn og høyeste lønn som kan oppnås)
- migrasjonsarbeidernes innkvarteringskostnader («husleie»)
- migrasjonsarbeidernes arbeidstid (pr dag, uke og mnd)
- migrasjonsarbeidernes organisasjonsrett
- migrasjonsarbeidernes boforhold (antall personer/rom, sanitærforhold, oppbevaring av personlige eiendeler)
- migrasjonsarbeidernes tilgang til sosiale fasiliteter
- andre positive tiltak for migrasjonsarbeiderne”
Vekting og evaluering
Ved evalueringen vektes leverandørene opp mot hverandre, og det tildeles poeng ut fra de svarene de gir. Summen av poeng for alle miljø/samfunnsansvar-kravene vektes 20% under tildelingskriteriet kvalitet. Så vel leverandør som produsent avkreves tredjeparts sertifisert miljøledelsessystem etter standarden ISO 14001, EMAS eller tilsvarende. Kontrakter på denne konkurransen er ennå ikke tildelt, men det skjer i nær fremtid. Solli:
– Vi har hatt mange leverandørkonferansen i denne bransjen fordi vi ønsker å jobbe med leverandørutvikling. Vi vurderer bransjen som forholdsvis moden innen det å ta samfunnsansvar.
Man er avhengig av stedlig representasjon for oppfølging, og det må bygges inn i kontrakt både rett til adgang for representant og sanksjoner ved brudd. Typisk tiltak er å engasjere en tredjepart som rapporterer hver 14. dag.
Alle kan svare smarte ting på et skjema, men det er langt mer komplisert enn et endimensjonelt forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Det er også dimensjoner som går på om det er malayisk eller kinesisk bedrift, og om arbeiderne er ansatt eller om arbeidsavtalen reellt sett er mellom bedrift og en agent som tilbyr arbidskraft.
Alle asiatiske land har sine utfordringer, og det er gjengs over langt flere koblinger og skjulte strukturer enn vi er vant med. Våre krav utgjør en forskjell og påvirker positivt, men det er viktig å konsentrere seg om et skritt av gangen.
“Summen av poeng for alle miljø/samfunnsansvar-kravene vektes 20% under tildelingskriteriet kvalitet.”
Oppdragsgiver har gode intensjoner, men som leverandør kan jeg vinne denne kontrakten uten en gang å besvare det aktuelle kriteriet. Det er bare å dumpe prisen litt.
Slike krav er ikke egnet som tildelingskriterium. Lag i stedet gode kontraktskrav som leverandøren ikke kan kjøpe seg fri fra!