Handikapforbundet: Universell utforming må inn som et absolutt krav

Anbud365: Tøff togkamp bak handikap-krav om å løfte universell utforming i anskaffelserPå bildet: Tove Linnea Brandvik, forbundsleder i Norges Handikapforbund, som mener at universell utforming må være et absolutt krav i alle offentlige anskaffelser (foto: Ivar Kvistum/Handikapnytt/Norges Handikapforbund).

Skriv ut artikkelen

Det er nå på høy tid at også universell utforming blir løftet høyere opp i anbudslovverket. Norges Handikapforbund (NHF) mener i en høringsuttalelse at universell utforming må være et absolutt krav i alle offentlige anskaffelser. Man bør ikke kunne levere et tilbud som ikke hensyntar universell utforming – hvis det likevel gjøres, bør det diskvalifisere tilbyder i gjeldende anbudsrunde, heter det. Erfaringene fra et ferskt togkjøp i mange-milliardklassen har gitt dyrekjøpte erfaringer for NHF.

Høringssvaret fra Norges Handikapforbund (NHF) til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) gjelder delutredning 1 fra Anskaffelsesutvalget, som nå er i gang med sin delutredning nr.2 – med leveringsfrist til første del av mai.

Baklengs inn i fremtiden

I sitt høringssvar påpeker NHF at slik regelverket er nå, og er foreslått videreført, kan kostnad vektes høyere enn tilgjengelighet og universell utforming. Dette gjøres i altfor stor grad i dag.

NHF har i den senere tid jobbet mye med tog, der gjeldende anbudsregler har ført til at vi de neste 40 årene vil ha fjerntog som ikke er universelt utformet. Dette er å gå baklengs inn i fremtiden, understrekes det i høringssvaret.

Tog-erfaringer

Fjerntog-saken gjelder Norske togs kjøpt av slike tog, som skal settes i trafikk fra og med 2026. Kritikken mot togkjøpet haglet fordi togene ikke er universelt utformet, dvs. at rullestolbrukere får problemer med å komme om bord i togene. Norges Handikapforbund var blant de som stilte spørsmål ved kjøpet fordi de opplever at tilgjengeligheten for rullestolbrukere på de nye fjerntogene blir for dårlig.

I konkurranseutlysningen fra Norske tog ble det lagt inn et ønske om trinnfri adkomst for å undersøke om markedet hadde mulighet til å tilby dette. Trinnfri adkomst var stilt som krav, men ikke som et «skal-krav». Ingen av leverandørene i konkurransen ga et tilbud på en slik løsning. Og: I valget mellom av-og-påstigning eller muligheten til forflytning i vognene, har Norske tog lagt til grunn det siste alternativet for å sikre komfort på lengre reiser.

Absolutt krav

Det påpekes i NHFs høringssvar til NFD at tilgjengelighet og universell utforming er to høyst ulike ting, og at «tilgjengelighet» i bør strykes og erstattes med «universell utforming» gjennomgående i loven og forarbeidene. NHF mener at universell utforming må være et absolutt krav i alle offentlige anskaffelser. Man bør ikke kunne levere et tilbud som ikke hensyntar universell utforming – hvis det likevel gjøres, bør det diskvalifisere oppdragstilbyder i gjeldende anbudsrunde, fremhever NHF.

Bli den første til å kommentere på "Handikapforbundet: Universell utforming må inn som et absolutt krav"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.