– Mye av dynamikken i en anbudskonkurranse er å presse pris. Den konkurransen vil ideell sektor ofte tape, skriver direktør Virke helse, omsorg og ideell sektor Inger Helene Venås på Virke-bloggen. Men hun trekker også frem eksempler på anbudskonkurranser der kvalitative kriterier er vektet høyt, men at ideelle aktører likevel taper. Anbudsreglene gir innkjøpere rom til å utforme kriteriene slik at de verner om ideell sektor, poengterer hun, og de må tas i bruk.
Med utgangspunkt i RenoNorden-konkursen spør Venås om hva prisen vi betaler, er når kvalitet ikke vektes godt nok? Hvor reell er vektingen av kvalitet? Og hun fortsetter:
– Kvalitative kriterier vektes ofte så høyt som 70 %. Med en vekting av pris på 30 % skulle man tro at etablerte, kvalitativt gode leverandører burde stå sterkt i en konkurranse. Tallene sier noe annet. Tre eksempler fra ideell sektor: Av de 47 sykehjemmene som er lagt ut på anbud i perioden 1997-2012, vant kun 1 ideell aktør. Og etter at attføringstiltak i 2015 ble satt ut på anbud ble ideell sektor i en stor grad skviset ut. Oslo kommune gjennomførte nylig en anskaffelse av heldøgnsplasser til psykisk utviklingshemmede hvor ideell sektor står igjen med 13 % av de tildelte plassene.
Dynamikken er å presse pris
– Mye av dynamikken i en anbudskonkurranse er å presse pris. Den konkurransen vil ideell sektor ofte tape, konstaterer hun, da disse virksomhetene har et helt annet kostnadsbilde knyttet til f.eks. offentlig lik pensjon enn andre de konkurrerer med.
Direktør Venås trekker frem flere konkrete eksempler på ideelle aktører som har tapt og måttet legge ned etablerte tilbud:
Faglig dyktige ansatte fortviler
– Senest i sommer kom nyheten om at Betania Malvik i Sør-Trøndelag ikke får fornyet avtale med Helse Midt-Norge (HMN) om leveranse av spesialiserte rehabiliteringstjenester. En virksomhet som leverer tjenester kvalitativt helt på topp står nå uten konkret tilbud til pasienter og 100 ansatte fra nyttår. I disse dager går oppsigelsene ut. Mens faglig dyktig ansatte fortviler skal det bygges opp et helt nytt tilbud et helt annet sted hvor man begynner helt på nytt i alle aspektene av driften.
Oslo Economics utarbeidet i sommer rapporter for Virke konkluderer. Her vises det til, ifølge Venås, at man må stille spørsmål om kommunene noen ganger bruker konkurranser primært for å redusere kommunale utgifter, der de vet at kostnadsreduksjonen hentes gjennom press på arbeidsvilkår og sosiale ytelser til de ansatte ved private leverandører.
Forventninger til statsbudsjettet for 2018
Virke har nå klare forventninger til at Regjeringen, sammen med Stortinget, sikrer og utvikler en politikk som ivaretar en sterk ideell sektor og legger grunnlag for vekst. Regjeringen har varslet at en slik satsing kommer i statsbudsjettet for 2018.
– Anbudsreglene gir innkjøpere rom til å utforme kriteriene slik at de verner om ideell sektor. De må tas i bruk. Reell vekting av kriterier som kontinuitet, kompetanse og kvalitet er nødvendig. Og at adgangen til reserverte kontakter for ideell sektor brukes når det er mulig, understreker Inger Helene Venås, som er direktør i Virke for helse, omsorg og ideell sektor.
Bli den første til å kommentere på "Ideelle skvises i prispress, også der pris er vektet lavere enn kvalitet"