Ved hjelp av et innvasjonspartnerskap skal Agderkommunene og Sørlandet sykehus få opp innovative sømløse velferdsteknologiske løsninger for samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. En av deltakerne i et slikt partnerskap er Lyngdal kommune, som er med i et pilotprosjekt knyttet til hjemme-oppfølging av sårpasienter. Nøkkelen er bruken av en app, «Dialogg», som er utviklet, fremgår det av Lyngdal kommunes nettsider.
Som en del av Innovasjonspartnerskap velferdsteknologi Agder har Lyngdal kommune og Farsund kommune siden våren 2023 prøvet ut en helt ny appløsning for digital hjemme-oppfølging av sårpasienter i en begrenset skala over tid. Først på fiktive pasienter, for å sikre at alt fungerer som det skal. Dette for å være på den sikre siden med tanke på eventuelle feil og mangler, og andre uforutsette problemer som kan utgjøre en risiko.
Nå er den fasen over, og løsningen testes ut i praksis – på virkelige tjenestemottagere tilknyttet Lyngdal kommunes virksomhet for Institusjon og hjemmetjenester. Det innebærer også løpende dialog med både innovasjonspartnerskapet, Sørlandet sykehus og Tellu AS. Sistnevnte er teknologiselskapet som har utviklet appløsningen som nå testes ut, og som går under navnet «Dialogg».
Samhandling via app
Appen «Dialogg» har flere funksjoner. Blant annet en chatfunksjon som gjør at man lett kan kommunisere med sårsykepleier, sende bilder og gjøre avtaler. I tillegg kan det via appen gjennomføres videokonsultasjoner.
På den måten kan helsepersonell ta avgjørelser om behandlingen og avgjøre om de må fjerne dødt vev, hvordan sårvæsken skal håndteres, og hvilke tiltak som kan iverksettes for å behandle eller forebygge eventuelle infeksjoner. I tillegg kan de avgjøre hvordan de kan øke utbredelsen av friskt vev, og hvordan huden omkring såret må beskyttes eller behandles.
Kompetanse og hjemmebehandling
Ved å følge opp pasienter på denne måten spares de for mange og lange reiser. De kan behandles i eget hjem, eller på institusjonen de bor på, av personell som de kjenner. Det er belastende for pasientene å reise, og det er kostbart for samfunnet. Kompetansen til sykepleiere ute i kommunen økes og man vil forhåpentligvis redusere antallet smertefulle og vanskelig-helende sår, ved at en raskt kommer i gang med riktig behandling, fremgår det av omtalen på kommunens nettsider.
Digital hjemme-oppfølging har også vist seg å være svært nyttig i medisinsk avstandsoppfølging av korona-pasienter.
Innovasjonspartnerskap
Agderkommunene og Sørlandet sykehus bruker et såkalt innovasjonspartnerskap for å anskaffe innovative løsninger som ikke finnes i markedet fra før, men som likevel vil ha mulighet for å kunne kobles opp mot eksisterende løsninger. Dette partnerskapets formål og ambisjon er å utvikle sømløse velferdsteknologiske løsninger for samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Ordningen skal gjøre det lettere for det offentlige og næringslivet å samarbeide om å utvikle ny teknologi og nye løsninger, der bedriftene konkurrer om å lage de beste hjelpemidlene. Agderkommunene samarbeider allerede om flere anskaffelser gjennom Norges største kommunale innkjøpsordning, Offentlige fellesinnkjøp på Agder (OFA).
Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap: Kommune med app til hjemmeoppfølging av pasienter"