29 kommuner med nær en million mennesker totalt skal nå nyte godt av resultatet av en innovativ anskaffelse som Larvik kommune ledet. Det er anskaffet løsninger som gjør medisinering enklere og som gjør at innbyggerne kan bo lengre hjemme. Gevinstpotensialet er stort, løsningen gir avlastning for hjemmetjenesten i kommunene – og dermed frigjøres ressurser. Nå foreligger erfaringsrapporten fra anskaffelsen.
I 2016 ble Larvik kommune forespurt av Velferdsteknologiprogrammet, som kommunen var deltaker i, om å lede en innovativ anskaffelse av elektroniske medisineringsstøtteløsninger. Gjennom hele prosessen har det vært god støtte og hjelp å hente fra Nasjonalt program for leverandørutvikling.
I 2018 ble rammeavtale signert på vegne av totalt 29 kommuner, og nå i 2019 er implementeringen av løsningene i gang. Larvik kommune har nå laget en rapport hvor de beskriver sine erfaringer med den innovative anskaffelsesprosessen – fra start til signering av kontrakter. Rapporten kan være til hjelp for kommuner som skal anskaffe denne type teknologi i kommunale helse- og omsorgstjenester. Den gir også refleksjoner rundt hvordan felles innovative anskaffelser bør organiseres, heter det på innovativeanskaffelser.no.
29 kommuner med
De 29 kommunene er Bergen, Trondheim, Lørenskog, Skedsmo, Voss, Fet, Malvik, Melhus, Skaun, Midtre Gauldal, Skien, Tønsberg, Holmestrand, Sande i Vestfold, Færder, Bamble, Høylandet, Bindal, Grong, Ørland, Bodø, Røst, Rødøy, Røyrvik, Seljord, Bø, Nome, Sauherad og Larvik. Til sammen har disse kommunene omtrent 1 million innbyggere.
I ettertid har Larvik spurt seg selv om hvor lurt det var å åpne opp for så mange tilslutninger så sent i prosessen. Det var ressurskrevende for Larvik å følge opp alle kommuner og sørge for at alle fikk nok informasjon og veiledning underveis.
Ressurskrevende
Det er mange fordeler ved at kommuner samarbeider om slike anskaffelser, men det er behov for å se på muligheter for bedre samhandlingsverktøy og ressursutnyttelse på tvers av kommuner, skriver Larvik kommune i sin rapport, og: – Da vi fikk oppdraget i 2016 hadde vi ikke sett for oss at det skulle ta så lang tid og kreve så mye ressurser.
Leverandører har kommet med tilbakemelding om at både arbeid med avtaler og detaljspesifisering og akseptansetesting, har vært mye mer ressurskrevende for dem enn de hadde sett for seg på forhånd. Disse aktiviteter foregikk omtrent samtidig og begge krevde ressurser fra leverandører. På grunn av kompleksiteten i avtaleverket, har Larvik i ettertid sett at det ville vært hensiktsmessig å ha invitert en og en leverandør til et par dagers samling hvor de hadde gått gjennom hele avtaleverket og ferdigstilt dette sammen der og da, i stedet for å sende dokumenter frem og tilbake flere ganger.
Suksessfaktorer
Rapporten avsluttes med ni såkalte suksess-faktorer:
- God forankring og involvering av alle relevante aktører tidlig nok og gjennom hele prosessen
- God kartlegging av behov
- Formidle disse behovene på en slik måte at leverandører forstår de og klarer å levere det vi etterspør
- God dialog med leverandører
- Samarbeid med andre kommuner og utveksling av erfaringer
- Vurdering av kontaktpunkter med andre inngåtte avtaler
- Vurdering av regelverk tidlig i prosessen
- God planlegging og avklaring av ressursbruk tidlig i prosessen
- Ressurser til koordinering, informasjon og kommunikasjon
Bli den første til å kommentere på "Innovativ anskaffelse gir enklere medisinering i 29 kommuner"