Krever full kommunal frihet til å velge – egenregi, ideell eller kommersiell tilbyder i velferd

Anbud365: Krever full kommunal frihet til å velge - egenregi, ideell eller kommersiell tilbyder i velferdKS gir støtte til at DFØ fortsetter veiledningsarbeidet til offentlige innkjøpere og at det utarbeides oppdaterte veiledninger også for helsesektoren. På bildet, Mari Trommald, avdelingsdirektør Helse og velferd i KS (foto: KS).

Skriv ut artikkelen

Kommunene må selv beslutte om tjenester skal tilbys i egen regi eller av kommersiell eller ideell aktør, i tråd med prinsippet om lokalt selvstyre, slår KS fast i et høringssvar. Kommersialiseringsutvalgets flertall foreslår f.eks. å «Innføre forbud mot å kjøpe tjenester til enkeltpersoner i spesielt sårbare situasjoner gjennom anskaffelser». Det avviser KS – eventuelle rettslige uklarheter bør avklares med veiledning, og ikke i form av et lovbestemt forbud, heter det.

Høringssvaret gjelder «NOU 2024:17 Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets velferdstjenester». KS mener der at det må være opp til kommunene å beslutte om tjenester skal tilbys i egen regi eller av kommersiell eller ideell aktør. Kommunene må fortsatt ha frihet for valg av samarbeidspartnere, både utfra lokale tjenestebehov og lokalpolitiske vurderinger, jf. det kommunale selvstyret, heter det.

Må stå fritt

I det ligger det, fremholder KS, at kommuner må stå fritt til å velge hvilken tilbyder de mener best kan ivareta ulike brukeres behov for tjenester, i lys av den private aktørenes kompetanse, kvalitet og andre forhold.

Kommersialiseringsutvalgets flertall foreslår å «Innføre forbud mot å kjøpe tjenester til enkeltpersoner i spesielt sårbare situasjoner gjennom anskaffelser». KS viser i den sammenheng til at det er mange kommuner som benytter anskaffelser til enkeltpersoner der hvor det må ivaretas spesielle behov innenfor samfunnsvern, psykisk helse, eller andre utfordringer, og hvor det er vanskelig å skaffe kompetanse i egen kommune.  Og: -Eventuelle rettslige uklarheter bør avklares med veiledning, og ikke i form av et lovbestemt forbud.

Rettslig usikkerhet

Det hersker i dag en betydelig rettslig usikkerhet knyttet til hvilket handlingsrom anskaffelsesregelverket gir for å reservere kontrakter for ideelle aktører. Som oppdragsgiver etter anskaffelsesregelverket kan kommunene, på nærmere angitte vilkår, tilrettelegge for at kun ideelle aktører får delta i konkurranser om helse- og sosialtjenester. Vilkårene for en slik reservasjonsadgang må tolkes i tråd med nyere rettspraksis fra EU og EFTA-domstolen. Det verserer nå en sak mellom Oslo kommune og Stendi og Norlandia Care for norske domstoler.

– Vi kan ikke se at utvalgets flertall tar høyde for denne rettslige usikkerheten, når det konkluderes med at kommersielle aktører kan utfases dersom det er politisk ønskelig, fremhever KS i høringssvaret. Utredningen foreslår at «Enkeltkommuner og statlige etater som ønsker å prioritere ideelle velferdsaktører ved bruk av anskaffelsesregelverket får nasjonal bistand».

Veiledning

DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) står i dag, som statens fagorgan for blant annet offentlige innkjøp, for mye av veiledningen til offentlige innkjøpere. KS støtter at DFØ fortsetter dette veiledningsarbeidet og at det utarbeides oppdaterte veiledninger også for helsesektoren.

Bli den første til å kommentere på "Krever full kommunal frihet til å velge – egenregi, ideell eller kommersiell tilbyder i velferd"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.