Sykehusinnkjøp ikke bare sier at de verdsetter dialog med leverandørmarkedet – de tester også ut former for slik dialog i praksis. Deres store dialogkonferanse nylig er et eksempel. Her nøyet man seg ikke med å la de om lag 300 leverandør-representantene sitte og lytte til ord etter ord fra en talerstol. De fikk også vite hvilke anskaffelsesplaner foretaket har, og fikk «speed-date» de innkjøperne som «holder i» de områdene den enkelte leverandør er opptatt av.
På Sykehusinnkjøps dialogkonferanse forleden ble det fra taler etter taler understreket at uten dialog med leverandørene finner man ikke de innovative løsninger til beste for sykehus og pasienter. Konferansen var i seg selv en «fleretasjes» leverandørdialog. Seks av de 13 kategoriene som Sykehusinnkjøp har organisert sine innkjøp i, ble presentert på konferansen. Det var her ikke snakk om konkreter anskaffelser, som i et antall av godt 1000 skal få sine egne varianter av leverandørdialog i sin tid.
Konferansen hadde en plenumsdel, en overordnet serie med foredrag av betydning for leverandørene og innkjøperne – Sykehusinnkjøps – i salen. Tema her var, foruten betydningen av dialog, ikke minst innovasjon.
«Kategorikonferanser»
Samtidig ble de seks kategoriene presentert i egne, separate forestillinger, slik at leverandører som var interessert i de respektive områdene, fikk høre hva anskaffelsesplanene for deres konkrete område innebar.
I tillegg var det speed-dating. 474 i tallet. Den store betydningen i dette er at mange leverandører gjerne vil selge, men hvem skal de henvende seg til? Hvem steller med området som den konkrete leverandører produserer og selger? Det er nyttig kunnskap, spesielt for små og mellomstore bedrifter i en tid da oppdrag under den nye nasjonale terskelverdien på 1,1 mill. ikke kunngjøres på Doffin lenger. Da er det godt å vite hvem man skal ta kontakt med, i dette tilfellet i Sykehusinnkjøp.
Leverandørutviklingsprogrammet
Dialogkonferanser er ikke noe nytt i offentlige anskaffelser lenger. Nasjonalt program for leverandørutvikling har, for å fremme innovasjon i anskaffelser, stått bak en lang rekke slike. Det har vært plenumsseanser, skriftlige innspill og en-til-en-tilbud. Noen oppdragsgivere har også i dialogens navn sendt forslag til konkurransegrunnlag ut på høring før konkurransen settes i gang. Forsvaret og en del andre «bransjer» har dessuten hatt årvisse møter for å informere om hva som står på deres agenda av interessant oppdrag for leverandører og entreprenører i året som ligger forut.
Til Anbud365 sier enkelte leverandører at denne dialogen er positiv, de har etterlyst en slik i en årrekke. De vil tilby det markedet har å by på. Det er ikke sikkert at alle offentlige virksomheter er helt ajour. På den annen side, heter det, kan det bli for mye av en god ting. Man ofrer time på time i dialogkonferanser uten at det fører til kontrakt. Konkurranse er bra, dette skjerper, men innsatsen til felles beste skal helst betale seg.
Det å vite hvem man skal henvende seg til, ikke bare på dialogkonferanser, men løpende, er nok i en slik sammenheng en ressurseffektiv verdi.
Bli den første til å kommentere på "Sykehus-leverandører fikk «speed-date» innkjøperen sin"