Erfaring tilsier at dersom kommersielle og ideelle aktører sidestilles, vil de ideelle på sikt bli konkurrert ut. Da blir det mindre mangfold i velferdstjenestene. Der hvor ideelle aktører fins og leverer forsvarlig kvalitet mener vi at det offentlige må velge de ideelle, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge til Anbud365.
Frivillighet Norge er et samarbeidsforum for frivillige organisasjoner i Norge. En rekke ideelle aktører er knyttet opp til dette forumet.
I sommer har NHO gått til kraftig angrep på stortingsflertallet som ønsker en nærmere utredning på hvorledes handlingsrommet for ideelle innenfor offentlige anskaffelser best kan utnyttes. – Det blir ikke mere lovlig å reservere kontrakter for ideelle aktører om det blir utarbeidet flere juridiske utredninger. Dette er å kaste bort skattebetalernes penger, heter det bl.a. på nho.no.
Frivillighet Norge ønsker at ideelle aktører skal ha betingelser som gjør at de kan levere helse- og sosialtjenester også i fremtiden.
Leverer tjenester av høy kvalitet
– Ideelle aktører leverer tjenester av høy kvalitet for sine brukere, sier Slotterøy Johnsen. Samtidig skaper de merverdier for samfunnet, fordi formålet deres er å realisere sitt verdigrunnlag – ikke å skape profitt. Dette gjøre de blant annet gjennom å være talerør for sine brukere og ved å levere nye tjenester de ser behov for, også når det ikke er mulig å tjene penger på dem. Både brukere og befolkningen generelt har høy tillit til ideelle aktører, noe som gjør at de kan mobilisere flere ressurser lokalt, og skape bedre resultater.
Generalsekretæren påpeker at erfaring tilsier at dersom kommersielle og ideelle aktører sidestilles vil de ideelle på sikt bli konkurrert ut. Da blir det mindre mangfold i velferdstjenestene. Pensjonsproblematikken for ideelle aktører er fremdeles ikke løst. Derfor må myndighetene føre en innkjøpspolitikk som gir ideelle aktører forutsigbarhet og uttelling for sin merverdi, fremholder han og:
Velge de ideelle
– Der hvor ideelle aktører fins og leverer forsvarlig kvalitet mener vi at det offentlige må velge de ideelle. Både vi og Virke mener at dette er fullt mulig å få til innenfor EUs regelverk. Under visse betingelser kan kontrakter reserveres for ideelle aktører, og innkjøpere kan etterspørre de ideelles merverdi i anbudskonkurranser. Det offentlige kan også samarbeide med ideelle gjennom tilskudd og utvidet egenregi, som er vanlig i Danmark. Dette må vi også åpne for i Norge, og vi er glade for at Stortinget vil utrede dette nærmere.
Slotterøy Johnsen fremhever at EUs regler og forståelsen av hvordan disse skal tolkes, er i stadig utvikling. Det er viktig at vi i Norge følger utviklingen tett, og justerer våre egne regler slik at vi ikke overoppfyller EUs krav.
NHO har et annet syn
– Jeg registrerer at NHO har et annet syn på dette, poengterer han. Heldigvis er Stortingets flertall på de ideelles side, og legger press på regjeringen for å sikre de ideelle betingelser som gjør at de kan fortsette å levere helse- og omsorgstjenester også i fremtiden. Det vil både brukerne av tjenestene og samfunnet for øvrig tjene på.
Bli den første til å kommentere på "Tap for velferdstilbudet om kommersielle og ideelle sidestilles"