Den private, kommersielle leverandøren av helse- og sosialtjenester til det offentlige, Aleris, tordner mot forslaget om adgang til å reservere slike kontrakter for ideelle. Det fremgår av deres høringsuttalelse, der det også heter: – Vi mener at reservasjonsadgang kan føre til monopol- eller oligopolgevinst til enkelte aktører. Det vil naturlig føre til høyere priser og dårligere kvalitet. Åpne anbudsprosesser på like konkurransevilkår og som munner ut i langsiktige anbudskontrakter er det beste i det lange løp.
Aleris Helse er et privat helseforetak med landsdekkende tilbud av sykehus- og røntgentjenester, 1000 medarbeidere fordelt på 14 sykehus og medisinske sentre og 13 røntgenavdelinger. Virksomheten dekker de fleste medisinske fagområder. Bedriften deltar i et betydelig antall offentlige anskaffelser og er m.a.o. kommersiell leverandør av tjenester til det offentlige.
Ikke gå videre med forslaget!
I høringspillet ber Aleris om at NFD ikke går videre med forslaget. – Vi mener det er i strid med Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, heter det i innspillet. Forslagets ideelle-definisjon er i strid med EU-domstolens praksis og er dessuten så vid at den omfatter aktører som også er kommersielle. En så vid ideell-definisjon rokker ved selve begrunnelsen for å favorisere ideelle. I tillegg til våre juridiske innvendinger mot forslaget, mener vi samfunnsøkonomiske hensyn taler sterkt imot å innføre en forskrift slik NFD foreslår. En slik reservasjonsadgang vil føre til høyere priser og dårligere kvalitet på tjenestene som leveres til samfunnet.
Denne vurderingen bygger Aleris på følgende hovedpremisser:
- Etter innføringen av de nye anskaffelsesdirektivene av 2014 er det ikke lenger EØS-rettslig adgang til noen form for reservasjon av helse- og sosialtjenesteanskaffelser for ideelle organisasjoner, utover direktivenes spesifikke særbestemmelser om dette.
- EU-domstolens rettspraksis gir uansett ikke grunnlag for en så vid reservasjonsadgang som forskriftsbestemmelsens punkt (1) legger opp til, jf. også høringsnotatets redegjørelse (punkt 5) om vilkårene for reservasjonsadgang.
- Definisjonen av ideelle organisasjoner som forskriftsbestemmelsens punkt (2) oppstiller er i strid med EU-domstolens praksis. I tillegg virker definisjonen å tillate at ideelle organisasjoner driver rent kommersiell virksomhet som faller utenfor det å yte helse- og sosialtjenester til det offentlige, og som har svak eller ingen tilknytning til organisasjonens sosiale formål.
Går lenger enn EU-domstolen
Dersom departementet mot formodning velger å fastsette en reservasjonsadgang i tråd med forslaget, fremholder Aleris og peker på at, slik de ser det, vilkårene for denne reservasjonsadgangen – herunder definisjonen av ideelle organisasjoner – uansett synes å gå lenger enn det Spezzino, CASTA og EU-domstolens øvrige relevante praksis tillater.
Vi mener at reservasjonsadgang kan føre til monopol- eller oligopolgevinst til enkelte aktører. Det vil naturlig føre til høyere priser og dårligere kvalitet. Med utfordringene som norsk helsetjeneste står overfor er det behov for alle aktørene i norsk helsetjeneste. Vi mener åpne anbudsprosesser på like konkurransevilkår og som munner ut i langsiktige anbudskontrakter er det beste i det lange løp. Det vil gi mest for pengene, høyest kvalitet og være best for helsetjenesten og for pasientene. NFD peker selv på slike hensyn i høringsnotat.
Bli den første til å kommentere på "Tordner mot forslaget om reservasjonsadgang for ideelle"