Nåløyet for å bruke offentlig anskaffelser til å opprettholde en nødvendig nasjonal produksjon av legemidler, er svært trangt. Et unntak fra regelverket finnes imidlertid: Kravet om nasjonalt produserte vaksiner kan være i tråd med EØS-regelverket forutsatt at behovet for nasjonal produksjon er nødvendig for å sikre menneskers liv og helse, heter det i en studie utarbeidet på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet. Og begrunnelsen for at dette er eneste måten å sikre forsyningssikkerheten, må dokumenteres.
På oppdrag for Nærings- og fiskeridepartementet har Oslo Economics, i samarbeid med CMS Kluge, gjennomført en kartlegging av statlige initiativer rettet mot vaksineproduksjon i sammenliknbare EU-/EØS-land: «Gjennomgang av ulike virkemidler og modeller for samarbeid mellom offentlige og private aktører om vaksineproduksjon».
Formålet med kartleggingen er å få en oversikt over hva andre EU/EØS-land har gjort for å etablere og/eller oppskalere vaksineproduksjon. I tillegg skulle man få en oversikt over hva som har vært bakgrunnen for tiltakene og hvilke offentlige virkemidler som er brukt.
Finnes unntak fra forbud
I offentlige anskaffelser, heter det i rapporten, er vår oppfatning at et krav om nasjonal produksjon av vaksiner utgjør en restriksjon på varefriheten etter EØS-avtalens artikkel 11. Utgangspunktet er derfor at et krav om å stille til rådighet produksjonskapasitet i et land eller levere egenproduserte vaksiner ikke kan fastsettes lovlig. Det finnes imidlertid unntak fra forbudet hvor viktige samfunnsmessige hensyn tilsier det. Krav om nasjonalt produserte vaksiner kan følgelig være i tråd med EØS-regelverket forutsatt at behovet for nasjonal produksjon er nødvendig for å sikre menneskers liv og helse.
Dokumentert begrunnelse
Dersom et unntak fra EØS-avtalen skal benyttes, fremholdes det i rapporten, må begrunnelsen kunne dokumenteres. For eksempel bør det bak en påstand om et krav til nasjonal produksjon foreligge undersøkelser som underbygger sammenhengen mellom forsyningssikkerhet og nærhet til brukerne. – Det er alltid en risiko ved å benytte seg av snevre EØS-rettslige unntaksregler, særlig på et område hvor det finnes liten autoritativ praksis eller teori, poengteres det i rapporten. Basert på gjennomgangen av de kildene som finnes, er vurderingen at et krav kan stilles under forutsetning at kravene rimeligvis er den eneste måten å opprettholde en nødvendig nasjonal produksjon av legemidler for å sikre forsyningssikkerheten.
Tilgang til produksjonskapasitet
En annen mulig form for anskaffelser kan være at det offentlige istedenfor å kjøpe et visst volum, sikrer tilgang til en viss produksjonskapasitet. Med andre ord kjøper det offentlige tilgang på kapasitet som kan benyttes når et behov eventuelt oppstår. Et eksempel på dette er de planlagte fasilitetene EU FAB i regi av European Health Emergency Preparedness and Response Authority (HERA), som gjør det mulig å sette i gang produksjon raskt når en helsekrise oppstår (via «varm» produksjonskapasitet).
Bli den første til å kommentere på "Trangt nåløye for bruk av anskaffelser til å sikre nasjonal vaksine-produksjon"