Tydelige krav i tilbudene til det offentlige, uavhengig av hvem som leverer

Anbud365: Tydelige krav i tilbudene til det offentlige, uavhengig av hvem som levererNHO mener koronapandemien har vist hvor sårbar Helse-Norge er uten private som en del av velferdsmiksen, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. direktør i NHO Service og Handel i en kommentar til innstillingen fra Velferdstjenesteutvalget (foto: Jon Amundsen).

Skriv ut artikkelen

Det er en selvfølge at det stilles tydelige krav til både innhold og kvalitet i tilbudene som leveres til det offentlige. Men det må gjelde uavhengig av hvem som leverer. Det viktige både for pasienter, beboere, vanlig borgere og politikere må være hvordan vi får mest kapasitet og kvalitet for felleskapets penger, slår Anne-Cecilie Kaltenborn, adm. direktør i NHO Service og Handel fast i sin kommentar til innstillingen fra Velferdstjenesteutvalget.

Innstillingen fra det såkalte Velferdstjenesteutvalget ble nylig lagt fram: «NOU 2020: 13 Private aktører i velferdsstaten — Velferdstjenesteutvalgets delutredning I og II om offentlig finansierte velferdstjenester». Utvalget har kartlagt lønnsomhet og pengestrømmer hos private leverandører av velferdstjenester, men har ikke konkludert med at det foreligger utstrakt «superprofitt» i velferdstjenestene.

Utvalget finner at private har ordnede lønns- og arbeidsvilkår, og at det i hovedsak er like vilkår samlet sett. Der hvor det er forskjeller begrunnes det i at både lavere sykefravær og alder er faktorer som bidrar til noe lavere personalkostnader i private bedrifter.

Solid faktagrunnlag

NHO Service og Handel mener rapporten er et solid faktagrunnlag for en mer nyansert og konstruktiv debatt om bruk av private aktører i offentlig finansierte velferdstjenester. NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningene i NHO med 6.800 virksomheter med 130.000 ansatte.

-Vi er glade for at ekspertutvalget også foreslår konkrete tiltak for å sikre transparens omkring velferdstjenester i Norge. Det er fortsatt mye ugjort, og vi mener at pasienter, pårørende og brukere må få tilgang på fakta og kvalitetsmålinger, samt annen informasjon, om de tjenestene som utgjør en svært vesentlig del av livene til de som bruker dem, fremholder Kaltenborn.

Trenger mangfold

Hun peker på at utfordringene foran oss er så store at det offentlige ikke klarer å løse dem alene. Vi trenger et mangfold av alternativer, et mangfold av incentiver, et mangfold av modeller. Det beste for Norge er en velferdsmiks, der offentlige, ideelle og private tjenester utfyller og lærer av hverandre for å hjelpe flere, samtidig som kostnadene holdes nede.

NHO mener koronapandemien har vist hvor sårbar Helse-Norge er uten private som en del av velferdsmiksen: – Koronapandemien har gitt oss en liten forsmak på hvordan det kan bli når kapasiteten i helsevesenet er på bristepunktet, ifølge Kaltenborn. Vi kunne ikke klart oss uten en miks av et sterkt offentlig helsevesen og private bidrag i kommunehelsetjenesten, samt fastleger, som har stilt opp og levert tjenester for felleskapet i stort monn. 

Bli den første til å kommentere på "Tydelige krav i tilbudene til det offentlige, uavhengig av hvem som leverer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.