Trondheim kommune har tatt initiativ til å kartlegge interessen blant de 34 kommunene i Helseplattformen for å delta i en felles anskaffelse. Formålet er å samordne og styrke bruken av velferdsteknologi i kommunene. Anskaffelsen er kompleks og omfatter både et responssenter og en rekke velferdsteknologier som kan kobles mot senteret. Valget av anskaffelsesformen er konkurransepreget dialog.
Dekke fremtidens behov
Anskaffelsen er kompleks og omfatter både et responssenter og en rekke velferdsteknologier som kan kobles mot senteret. Valget av anskaffelsesformen “konkurransepreget dialog”, tillater løpende dialog med markedet og gjenspeiler ønsket om å finne de beste løsningene for fremtidens behov.
Med en aldrende befolkning og et økende behov for kommunale tjenester, er det avgjørende å jobbe smartere og mer effektivt. En felles anskaffelse av velferdsteknologi skal bidra til nettopp dette, samtidig som den sikrer bedre tjenester.
Uforløst potensial
Prognosene viser at antallet personer over 80 år vil dobles innen 2050 sammenlignet med 2030. Dette skaper et betydelig press på helse- og omsorgstjenestene.
Velferdsteknologi, som i dag primært brukes innen helse og omsorg, har også et stort uforløst potensial innen områder som psykisk helse og rus, bo- og aktivitetstilbud (BOA), og barne- og familietjenester. Målet er at flere kan leve mer selvstendige liv og klare seg lenger hjemme, og at kommunene kan tilby mer effektive tjenester.
Tett med næringslivet
Denne anskaffelsen er forankret i Trondheim kommunes hovedstrategi for utvikling og omstilling av helse- og velferdsområdet, og er en investering i fremtidens velferdssamfunn.
Byrådet ønsker å samarbeide tett med næringslivet og målrette bruk av teknologi. – På den måten legger vi grunnlaget for en helsetjeneste som setter innbyggerne i sentrum, fremmer effektiv ressursbruk og støtter opp om lokalt næringsliv, sier helsebyråd Merethe Baustad Ranum.
Bli den første til å kommentere på "Vil ha 34 kommuner med i konkurransepreget dialog om velferdsteknologi"