For oss er det avgjørende at kundene har en god prosess internt før anskaffelsen der de vurderer grundig tildelingskriterier for anskaffelsen, og at de bruker de valgte kriteriene på en måte som er forespeilet i forespørselen. Dette sier salgsdirektør Andreas Lien i Siemens AS, Division Energy Management, storleverandør til det offentlige, til Anbud365. Ellers lar han seg tidvis overvelde av dokumentasjonskrav og – mengder, og tar til orde for prosessforenklinger som gir besparelser i tids- og ressursbruk her.
I forbindelse med at Anbud365 tidligere i år rundet ett år i kontinuerlig fremgang arrangerte vi en konkurranse. Ved å melde seg på vårt nyhetsbrev var man med i trekningen av premie, som gikk ut på at vinneren kostnadsfritt fikk delta på kurs i anbudskonkurranser og tilbudsarbeid i regi av vår samarbeidspartner Mercell. Salgsdirektør Lien i gikk seirende ut av loddtrekningen.
Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40% av omsetningen på 78 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. Liens divisjon er en storleverandør til det offentlige, stort sett Statnett og ulike hel- eller deleide offentlige nettselskaper. Omsetningen bare innenfor denne divisjonen i det offentlige markedet er i mange 100-millionersklassen. Dette omfatter anlegg og systemer for høyspennings-, distribusjons- og lavspenningsnett, smarte nett- og energiautomatiseringsløsninger.
Satser på god kundedialog
– Vi søker å holde god dialog med kunden for å forstå deres behov og fremtidige investeringer, sier Lien når han blir spurt om divisjonens strategi på det offentlige markedet. Det dreier seg om oppfølgingsmøter, bransjetreff, konferanser etc., samtidig som vi følger nøye med på tilgjengelig informasjon på nettet, fra bl.a. NVE, Mercell, Sellihca, EU-supply o.l.
Når det gjelder Anbud365, sier han at det er nyttig å følge med der for å oppdatere seg på regelverk, hva som skjer i de aktuelle bransjene etc.
– Hvilke utfordringer møter dere ved offentlige anbudskonkurranser?
– Vi hører hjemme i energiforsyningssektoren, som er en ryddig bransje, svarer Lien. Imidlertid kan dokumentasjonskravene og – mengdene tidvis bli svært krevende. Det tar tid og koster penger. Vi ville satt pris på om vi kunne laste opp standard dokumentasjon på et egnet sted på nettet, og oppdatere denne f.eks. årlig.
– Vi er opptatt av at kundene har en god prosess internt før anskaffelsen der de vurderer grundig tildelingskriterier for anskaffelsen og at de bruker de valgte kriteriene på en måte som er forespeilet i forespørselen. Dette er anskaffelser som kunden ofte skal leve med i mange tiår og kvalitet, kompetanse, service som bygger oppunder en livssykluskostnad vektlegges ofte for lite.
Funksjonskrav og ESPD
Han forteller at såkalt funksjonskrav er sjelden å møte, dvs. der en oppdragsgiver forteller hvilket behov som er og inviterer markedet til å foreslå løsninger. Oftest er kravspesifikasjonene ganske detaljerte. For øvrig er det i praksis ikke store endringer som følge av det nye anskaffelsesregelverket som kom 1. januar i år. ESPD er riktignok kommet, og flere og flere benytter dette egenerklæringsskjemaet.
Bli den første til å kommentere på "Avgjørende med grundig vurdering og presis oppfølging av tildelingskriterier"