Ber om veiledning i å håndtere «risiko-land» ved offentlige kontrakter

Anbud365: Ber om veiledning i å håndtere «risiko-land» ved offentlige kontrakterI sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalgets 2. delutredning etterlyser Bergen kommune en konkretisering av hva som menes med lokale og regionale leverandører. På bildet, Christine B. Meyer, byrådsleder i Bergen kommune (foto: Nina Blågestad).

Skriv ut artikkelen

God veiledning er avgjørende for at oppdragsgiverne skal kunne ivareta hensynene til sikkerhet og beredskap på en hensiktsmessig måte, skriver Bergen kommune i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalgets 2. delutredning. Samtidig ber kommunen om at det i forbindelse med en slik veiledning drøftes utfordringer fra «risiko-land» knyttet til kommune-beredskap. Kommunen melder at den flere ganger vært i en situasjon hvor det har vært risiko for at en norsk leverandør på en IKT-kontrakt – som del av leveransen – leverer datautstyr som er produsert i et «risiko-land», f.eks. Kina.

I denne utredningen har utvalget foreslått at sikkerhet og beredskap tas inn som et formål i formålsbestemmelsene i nye anskaffelseslover, og at dette suppleres med bestemmelser om sikkerhet og beredskap.

Trengs ikke i formålsparagrafen

Til dette minner Bergen kommune om at de tidligere har ment at formålsbestemmelsen i loven ikke bør inneholde en forholdsvis lang, men samtidig ikke uttømmende liste over hva loven skal bidra til. Kommunen foreslo at en rekke av de opplistede samfunnshensynene burde tas ut av formålsbestemmelsen. – Når utvalget nå har inkludert sikkerhet og beredskap i samfunnshensynskapittelet i lovforslaget, føyer dette seg inn i rekken av hensyn som etter Bergen kommunes syn ikke trenger å inngå i formålsbestemmelsen, heter det i kommunens høringssvar.

Utvalget har også tatt til orde for at den eksisterende veiledningen om sikkerhet i offentlige anskaffelser oppdateres og at den utvides til å ta hensyn til både sikkerhets- og beredskapsperspektivet. Veiledningen bør også identifisere spesielle kategorier av anskaffelser som er særlig utsatt med tanke på sikkerhet og beredskap. Bergen kommune støtter denne anbefalingen fra utvalget: – God veiledning er avgjørende for at oppdragsgiverne skal kunne ivareta hensynene til sikkerhet og beredskap på en hensiktsmessig måte, særlig ved anskaffelse av varer og tjenester, skriver kommunen.

Dynamisk veiledning

I tillegg mener de at veiledningen må være et dynamisk dokument og Nærings- og fiskeridepartementet må ha en plan for oppdatering av den ved endringer i relevante bestemmelser. Det samme gjelder når det foreligger nye relevante avgjørelser fra norske og utenlandske håndhevelsesorganer.

– I sin drøftelse av IKT-sikkerhet drøfter utvalget ikke direkte den situasjonen som oppstår når en norsk tilbyder på en IKT-kontrakt, som en del av leveransen leverer datautstyr som er produsert i land som i en slik sammenheng fremstår som et risiko-land, som bl.a. Kina, fremholder Bergen kommune. Slikt utstyr kan være utstyrt med «bakveier» som kan være svært vanskelige å avsløre, men som både kan innebære en risiko for uheldige informasjonslekkasjer og medføre en risiko for at en fremmed stat kan blokkere viktig infrastruktur i Norge.

Risikoutsatt

Bergen kommune har flere ganger vært i en situasjon hvor det har vært risiko for at en norsk leverandør vil benytte slikt utstyr, på områder av betydning for kommunens beredskap. Kommunen ber derfor om at også denne problemstillingen drøftes konkret i den veiledningen som Anskaffelsesutvalget foreslår.

For mange oppdragsgivere førte arbeidet med anskaffelser i forbindelse med covid-19-pandemien til at de kom bakpå i det løpende arbeidet med å erstatte utgående rammeavtaler med nye avtaler. Dette førte til utfordrende sitasjoner for både oppdragsgivere og for leverandører. – En mulig løsning for å unngå en slik situasjon, påpeker kommunen, kan være en opsjon på å forlenge rammeavtalen ut over den normale maksimaltiden på fire år, hvis det oppstår en ekstraordinær situasjon som utløser spesielle behov som oppdragsgiver må prioritere å dekke. Da kan oppdragsgiver flytte fokus for en tid over til å dekke de spesielle behovene, mens det løpende arbeidet med fornyelse av rammeavtaler kan forskyves.

Er det farbar vei?

NFD bes om å vurdere om dette kan være en farbar vei, og i så fall gi veiledning om dette enten i ordinær veiledning om anskaffelsesregelverket eller i den spesielle veiledningen for sikkerhet og beredskap.

Bli den første til å kommentere på "Ber om veiledning i å håndtere «risiko-land» ved offentlige kontrakter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.